Servicenummer 14020 wellicht vanaf 1 mei volledig

Demo Cell Phones
Image by djwudi via Flickr

Alle Nederlandse gemeenten moeten eind 2010 een 14+ nummer hebben. Het nummer is één van de 41 punten op de checklist van het Ministerie van Binnenlandse Zaken om de dienstverlening in gemeenten te verbeteren.

Amsterdam – Amsterdam heeft 57 procent van de punten op orde en scoort hiermee hoger dan het gemiddelde van 36 procent. Dat blijkt uit cijfers die afgelopen vrijdag bekend werden gemaakt in het Vara programma De Ombudsman.

Antwoord

Een van de punten die de hoofdstad kan afvinken, is het 14+ nummer. Het Amsterdamse callcenter Antwoord, bereikbaar via 14020, bestaat sinds oktober 2006. Een callcenter waar de burger met al zijn vragen, klachten en opmerkingen terecht kan. In de eerste helft van 2008 werd ongeveer 16.000 keer per week naar het nummer gebeld. Dat schrijft de gemeentelijke Ombudsman Ulco van de Pol in een rapport uit oktober 2008, het meest recente onderzoek naar de dienst.

De Ombudsman doet in het rapport de aanbeveling aan burgemeester Job Cohen dat ‘op korte termijn volledige aansluiting van alle gemeenteonderdelen moet worden afgedwongen’. De dienst zou alleen optimaal functioneren als iedereen meedoet.

Onafhankelijke positie

“Het overgrote deel van de gemeentelijke diensten, ongeveer veertig in totaal, is inmiddels aangesloten bij 14020,” zegt woordvoerder van het gemeentebestuur Iris Reshef. De stadsdelen Osdorp en Westerpark gebruiken de dienst echter nog niet. Maar dat is volgens Reshef ‘aan de stadsdelen zelf, omdat die een onafhankelijke positie hebben’.

Cohen gaat er vanuit dat Osdorp en Westerpark zich op 1 mei 2010 aansluiten, als zij fuseren in de nieuwe stadsdelen West en Nieuw-West. Hun fusiepartners gebruiken de dienst al wel. Volgens een woordvoerder van Osdorp wacht het stadsdeel inderdaad tot de fusie met Geuzenveld en Slotervaart.

Dat is niet het geval in Westerpark. Daar besloot de deelraad in oktober 2009 dat zij geen geld uit wilde geven aan Antwoord, omdat de Ombudsman niet heeft aangetoond dat die naar tevredenheid functioneert. Ook werd besloten dat zij gaan overleggen met de fusiepartners de Baarsjes, Bos en Lommer en Oud-West om in de toekomst de rol van de dienst tot het ‘strikte minimum’ te beperken. Het is afwachten of de deelraad van Westerpark zijn zin krijgt. “Het nieuwe stadsdeel West krijgt een hele nieuwe deelraad en die gaan daar een beslissing over nemen,” aldus een woordvoerder van Westerpark.

Reblog this post [with Zemanta]

2 reacties op “Servicenummer 14020 wellicht vanaf 1 mei volledig

  1. Ieder stadsdeel zijn eigen nummer ook als deze straks gehalveerd zijn. Nu moet je onnodig vaak wachten tot de telefonisten (m/v) gevonden hebben wie je wil hebben. Hang regelmatig meer als 3 minuten aan de telefoon om de juiste persoon te pakken te krijgen.

  2. niet alleen dat die extra schakel tijd en geld kost, als het algemene nummer in gesprek is, zoals nu ik dit schrijf reeds een uur lang, kom je er niet eens doorheen.

Reacties zijn gesloten