Amsterdam in 2020: Zeppelins en taxi’s met de morning-afterpil

Zeppelin/Blimp
Image by FaceMePLS via Flickr

In het Trouw-gebouw aan de Wibautstraat in Amsterdam vond gisteravond het  ‘2020 Vision Forum’ plaats. Reclamemakers, cultureel innovators en architecten spraken over de toekomst van de stad.

AmsterdamHet centrum van Amsterdam is verlaten. Alleen een paar hypermoderne taxi’s rijden langs om toeristen uit de hele wereld naar één van de vele musea te brengen die de stad rijk is. Vanuit de vernieuwde Bijlmer komen enkele bewoners hun ‘Time Out Capsule’ met de schatten van weleer opgraven van onder de tunnels van de Noord/Zuidlijn. Met hun iPad 6GS voor zich uitgestoken zoeken ze in de ‘toegevoegde realiteit’ naar de juiste plek.

Dit is het beeld dat vijf creatieve bedrijven donderdagavond tijdens het ‘2020 Vision Forum’ in Trouw Amsterdam schetsen. In de zaal zit een internationaal publiek van ongeveer tweehonderd man. De bijeenkomst waarin deze bedrijven hun visie op Amsterdam in 2020 presenteren, wordt georganiseerd door Time Out Magazine Amsterdam.

Reclame- en communicatiebureau KesselsKramer laat een filmpje zien uit 1960. Futuristische toekomstbeelden met robots en andere noviteiten die rechtstreeks uit Starwars lijken te komen, moeten verbeelden hoe de wereld er veertig jaar later uit zal zien. “We keken naar pogingen van anderen om de toekomst te voorspellen”, zegt medewerker Zack McDonald. “En ze deden het allemaal bar slecht.”

Op één van de tafels ligt een witte plastic zak met daarop één dikgedrukt woord: sorry. Het is de ‘Time Out Capsule’, bedacht door de mensen van KesselsKramer. Hij kan worden gevuld met dingen die er in 2020 wellicht niet meer zijn; een krant, goud en de restanten van een koraalrif. “Sorry voor alle fouten die we hebben gemaakt. Sorry dat er geen ruimte is voor jullie allemaal. Sorry dat we de olie hebben opgemaakt”, verontschuldigt McDonald zich alvast.

In een tweede filmpje begraaft een medewerker van KesselsKramer zo’n ‘Time Out Capsule’.  De tas wordt over tien jaar weer opgegraven. Een bouwvakker staat te midden van een grote hoop puin naast de hekken waarachter aan de toekomstige Noord/Zuidlijn wordt gewerkt. De Ferdinand Bolstraat anno 2010.
“Is ‘ie dan af?”, vraagt de medewerker.
“Ja, in 2020 is ‘ie zeker af”, antwoordt de bouwvakker.

Grootse plannen
Volgens Mels Crouwel van architectenbureau Benthem Crouwel is Amsterdam over tien jaar weer één van de toonaangevende steden op het gebied van sport en cultuur. “Ook als de Olympische Spelen er in 2028 niet komen.” Op het grote scherm voorin de zaal verschijnt een zelfontworpen kaart. Eén van de aanwezige bezoekers mompelt: “Dat is een halve dag werk. Even een schetsje gemaakt en het door een stagair in elkaar laten zetten.”

Als Johan Idema van cultureel adviesbureau LAgroup het woord neemt, verschijnen op het scherm de woorden: “Wanted: Grand Projects”. Idema ziet het helemaal voor zich: in 2020 vertrekt vanaf het Museumplein een zeppelin om toeristen de polders rond Waterland te tonen.

Daarnaast wil hij “de creatieve energie van sociale netwerken tot leven laten komen” in ‘The People’s Park‘. Mensen kunnen een pixel van vijf bij vijf meter kopen, en die gebruiken voor het idee dat van alle gebruikers samen de meeste stemmen krijgt. Op het scherm verschijnt een afbeelding van een groen terrein waar mensen – op door paarse lijnen omrande ‘pixels’ – barbecueën, midgetgolfen en zwemmen. “User generated content”.

Mocht dat er niet van komen, ligt er nog het idee voor de ‘taxi van de toekomst’, van binnenhuisarchitectenbureau Concrete. Die taxi rijdt op elektriciteit. En een deel van de gemaakte winst gaat naar een goed doel. De bekleding is ontworpen door Viktor & Rolf en in het dashboardkastje ligt de morning-afterpil, “voor het geval dat.”

Non-fiction, een bedrijf voor culturele innovatie, doet zelf geen uitspraken over Amsterdam in 2020. Oprichter Juha van ’t Zelfde en zijn collega’s vroegen bekende en minder bekende Twitteraars naar hun visie.

Het beeld dat deze internetgebruikers hebben bij Amsterdam in 2020 loopt uiteen van een waterstad met drijvende wijken tot “same old, same old“. De conclusie? De binnenstad verandert in een openluchtmuseum en ontwikkeling vindt plaats aan de randen van de stad.

Dan is het tijd voor pauze. Na een kwartier roept Nina Siegal, de hoofdredacteur van Time Out Magazine Amsterdam, iedereen weer bij elkaar voor discussie. “Komen jullie allemaal wat dichter vooraan zitten?”, zegt Siegal. “Dan maken we het wat intiemer.” De zaal van Trouw Amsterdam is verlaten.

Reblog this post [with Zemanta]