Sixtiesmuziek op Eighties-instrumenten

Lola Kite: Jasper, Keez, en Bram / © Foto: Vrederick
Lola Kite: Jasper, Keez, en Bram / © Foto: Vrederick

Vanaf vandaag ligt de debuutplaat Lights van de Amsterdamse band Lola Kite in de winkels. De drie heren over hun muziek, de Amsterdamse muziekscéne en manieren waarop beginnende bands het kunnen redden.

Amsterdam, 13 jan – Even voorstellen: Lola Kite. Juist, van Cola Light. Bestaande uit zanger Keez Groenteman, bassist Jasper Verhulst en gitarist Bram Vervaet. Verder komen er nog allemaal synths en beats uit verschillende doosjes en kastjes, die de band uit Amsterdam al enkele jaren onvermoeid langs diverse podia in Nederland met zich meesleurt. Vandaag verschijnt hun debuutplaat Lights bij Excelsior, en als je snel bent is dit album van de week nog te beluisteren op 3voor12’s Luisterpaal.

Jaren zestig vs. jaren tachtig

De heren maken in hun licht psychedelische synthpop gebruik van het beste van twee werelden. Keez: “Van grote invloed zijn de jaren zestig, de compacte liedjes uit het begin van de jaren zestig en de psychedelica van eind jaren zestig. En dan de jaren tachtig …we zijn niet gek op alles wat in de jaren tachtig is gemaakt. We hebben ook wel een afkeer van wat er in de jaren tachtig is gemaakt, maar…” Jasper: “Het is eigenlijk bijna alsof we muziek uit de sixties maken met instrumenten die in de jaren tachtig gebruikt werden.”

Weg naar de roem

Ondanks dat cultureel Nederland in zwaar weer verkeert lijkt Lola Kite weinig moeite te hebben ‘er te komen’ als Amsterdams bandje. Bram, oorspronkelijk uit Zeeland: “Toen ik in Amsterdam kwam dacht ik, wow, het kan dus wel echt gewoon – popmuziek maken, er bekend mee worden en er misschien wel je geld mee gaan verdienen.” Dat ligt volgens hem niet aan een hechte bandjesscene zoals in andere steden. Jasper:  “Ik weet niet echt of er zo’n bandjesscene is in Amsterdam. Het voelt niet als een hele grote scene. Ik heb het idee dat je dat in Friesland of Groningen eigenlijk veel meer hebt. Daar trekken bands veel meer naar elkaar toe. Amsterdamse bandjes vormen niet echt één front.”

Vooral in en rond Amsterdam is Lola Kite al enige tijd aan de weg aan het timmeren. In 2009 tekenden ze bij het alternatieve platenlabel Excelsior en begonnen de jongens aan het opnemen van hun debuutplaat. Nu de positieve recensies binnendruppelen lijkt de band op het punt van doorbreken te staan. Hard hebben ze vooral aan hun muziek gewerkt, met doorbreken lijken ze niet echt bezig. Jasper: “Ik denk nou niet dat wij een extreem hardwerkende band zijn in de zin van onszelf promoten. Ik hoor wel eens van die bandjes die bij allemaal DJ’s langs gaan en iedereen demo’s sturen en dingen organiseren – zo’n bandje zijn we niet. We maken gewoon de muziek die we leuk vinden en daarmee zijn we nu gekomen waar we zijn.”

De band is van mening dat ondanks de dreigende cultuurvervlakking het tegenwoordig makkelijker is geworden voor alternatieve bandjes om bekendheid te krijgen. Jasper: “Je kunt heel veel zelf kan doen. Door het internet, en doordat opnameapparatuur steeds makkelijker en goedkoper wordt. Je ziet ook steeds vaker dat dingen die echt een groot succes worden, zoals the Tallest Man on Earth, James Blake en the XX, hun muziek gewoon helemaal zelf hebben geproduceerd en opgenomen. Dat kun je allemaal thuis doen. Ik denk niet dat beginnende bands minder kans hebben, je moet gewoon anders gaan denken.” Keez: “Wat betreft die bezuinigingen op cultuur, popmuziek is nooit echt afhankelijk van subsidies geweest. Het is altijd al een beetje een apart, eigenzinnig kunstgenre geweest. Er zijn weinig bands die leven van de subsidies die ze krijgen van de overheid – geen eigenlijk. Dus, op zich moet je het altijd al op eigen kracht doen.”

Downloaden kan veel kwaad

Een grotere klap voor de popmuziek dan bezuinigingen op cultuur vindt hij het downloaden. “Er is minder geld beschikbaar dan voordat er zo veel werd gedownload. Maar dat betekent niet dat je er als band niet minder makkelijk komt.” Jasper: “Dat is meer een klap geweest voor de grotere labels, voor de commerciëlere artiesten die het gewoon heel erg van de plaatverkoop moeten hebben. Indiebandjes hebben het altijd al vooral van optredens moeten hebben.”

En optreden gaat de band nu ook doen. Zaterdag staat de band op Noorderslag, daarna zijn ze tot mei bezig met hun clubtour, samen met het Amsterdamse The Secret Love Parade. Op 3 februari staan ze in de kleine zaal van Paradiso – hoewel de trotse schoonmoeder van zanger Keez al zestig kaartjes voor familie en vrienden heeft gekocht, zijn er nog kaarten te koop.

Enhanced by Zemanta