Veel bezoekers voor Wintergasfabriek

AMSTERDAM, 11 januari – De eerste editie van de Wintergasfabriek in Amsterdam West heeft dit jaar naar schatting 15 duizend bezoekers getrokken. De organisatie van het evenement spreekt van een “ongekend succes”. Er was gerekend op ongeveer 350 bezoekers per dag. “Maar dat zijn er twee keer zoveel geweest”, zegt Jacqueline Verheugen, een van de organisatoren van de Wintergasfabriek.

Foto: Arjen Veldt
Foto: Arjen Veldt
Van 22 december tot 8 januari kon er in een oude fabriekshal op het Westergasterrein in het Westerpark worden geschaatst. Vanwege het slechte weer tijdens de kerstvakantie kwamen veel bezoekers op de overdekte schaatsbaan af. “We hebben een paar jaar een ijsbaantje buiten gehad. Het grote voordeel van de indoor ijsbaan is dat we hem groter konden maken en dat we geen last hadden van het weer.

De organisatoren van de Wintergasfabriek wilden in de eerste plaats een laagdrempelig evenement organiseren voor buurtbewoners en Amsterdammers. Bezoekers konden gratis naar binnen. “De prijzen zijn bewust laag gehouden”, zegt Verheugen. Er was geen winstoogmerk. Het voornaamste doel van het evenement was de promotie van de Westergasfabriek.

Bezoekers van de Wintergasfabriek waren goedkoper uit dan elders in de stad. Wie de schaatsbaan met eigen schaatsen wilde betreden moest wel twee euro betalen. “Dit moesten we doen om uit de kosten te komen.”, zegt Verheugen. Voor de schaatsbaan die deze kerstvakantie op het Rembrandtplein stond moest vier euro worden betaald.

De organisatie van het zeventiendaagse evenement lag in handen van initiatiefnemer Pacific Parc in samenwerking met andere ondernemers van de Westergasfabriek. De gebouwen werden kosteloos ter beschikking gesteld door de Westergasfabriek. Het Stadsdeel West droeg ook een deel bij aan de kosten en financierde de lichtobjecten in het Westerpark. Er werd geen subsidie aangevraagd. Indien het project niet kostendekkend is, staat de Vereniging Promotie Westergasfabriek garant voor ongeveer twintig procent van de kosten. “Stel dat het had gevroren en je buiten al kon schaatsen, dan hadden we nooit zoveel bezoekers gehad en zwaar verlies geleden”, zegt Nurah Abdukadir van de Westergasfabriek. “In dat geval zou het verlies door de Vereniging Promotie zijn gecompenseerd.”

Die compensatie hebben de ondernemers niet nodig. Door het hoge bezoekersaantal is het geld voor een groot deel terugverdiend. De organisatie hoopt volgend jaar een tweede editie van de Wintergasfabriek te kunnen organiseren.