Loodzware Gucci-jurken en ongeschoren benen

De champagne vloeide rijkelijk tijdens de achtste editie van de Elle Style Awards. De uitreiking vond donderdag 12 januari plaats in het Amsterdamse Scheepvaartmuseum. De decadentie van de Roaring Twenties was niet alleen in de outfits terug te vinden.

Valentijn de Hingh wint Personal Style Award. Foto: Peter Stigter via Schoon den Berg PR.
Valentijn de Hingh wint Personal Style Award. Foto: Peter Stigter via Schoon den Berg PR.

AMSTERDAM, 12 januari – Dames met extreem korte jurkjes en veren in het haar, mannen met hoge hoeden op, en veel glazen champagne. Het zou zo een extravagant feest kunnen zijn uit F. Scott Fitzgeralds The Great Gatsby, de beroemde roman over het verval van de moraal en de oppervlakkigheid van de elite. De dresscode Roaring Twenties wordt door de bezoekers van de achtste Elle Style Awards duidelijk gehonoreerd. Iedereen gaat bloot en duur gekleed. Elle-hoofdredactrice Cécile Narinx: “Mijn jurk is van Gucci en hij is loodzwaar.”

Voor al die blote jurken is het eigenlijk iets te koud in de hal van het Amsterdamse Scheepvaartmuseum, waar de Elle Style Awards donderdagavond worden uitgereikt. Rhapsody in Blue van componist Gershwin komt minstens drie keer voorbij. Obers manoeuvreren zich met grote dienbladen vol hapjes en champagne tussen de chic uitgedoste bezoekers door. Zo nu en dan gaat het mis. Dan klinkt er gerinkel van glazen, gevolgd door hard gelach.Zoals er in The Great Gatsby een verschil is tussen de oude en de nieuwe rijken, zo is hier een verschil tussen mensen van binnen en buiten “het wereldje”. Jonge vrouwen die via het tijdschrift Elle een ticket hebben weten te bemachtigen, klitten samen voor de camera. Achter hen zoeken vipgenodigden vast naar hun gereserveerde plaatsen, terwijl ze de komende Fashion Week bespreken.

“Hier, wil je dit even vasthouden?” Vanuit het niets drukt een vrouw haar champagneglas in mijn handen. “Ik probeer iemand te ontlopen. Ik haat hem.” Twee seconden later staat er een kleine man met een dikke bril voor ons. “Ha lieverd!” roept de vrouw naast me met een grote glimlach. “Dat is hem, ik moet rennen”, sist ze dan in mijn oor.

Vanavond zijn er vier prijzen te vergeven. Twee daarvan zijn bestemd voor genomineerde BN’ers en stylisten. De andere twee gaan naar iemand uit het publiek, voor beste kapsel en beste look. Het is duidelijk dat iedereen die laatste prijs wel wil. De een is nog uitzinniger gekleed dan de ander. Een meisje in een knalrode veertjesjurk loopt langs me heen. “Wat een gave outfit”, flap ik eruit. Ze kijkt me minzaam aan en loopt dan weer verder. “Dag Daaaavid!” kirt er iemand naar haar. Het meisje steekt haar handen uit. “Dag schat”, zegt ze met een zware mannenstem. Er worden kussen uitgewisseld. Dan lopen ze weer verder, op zoek naar andere bekenden.

Een half uur te laat – “fashionably late” volgens Narinx – rent Matthijs van Nieuwkerk het podium op. “Cécile, wat heb je aan?” Narinx noemt een naam. “Oh, je zegt het zo nonchalant. Ik weet niks van mode hoor. Is dat ordinair?” Er klinkt gelach. “Ik wil onze wijnsponsor bedanken voor de enorme hoeveelheid champagne”, zegt Narinx. Het gelach wordt luider.

Dan begint de modeshow. De genomineerde stylisten hebben alle drie een thema uit de Roaring Twenties toegewezen gekregen: de film Metropolis, de geheime Speakeasies (ondergrondse barretjes in de tijd van de Amerikaanse drooglegging) en het boek The Great Gatsby. Luide muziek klinkt als de modellen het podium betreden. Het publiek klapt beleefd. Hier zijn ze duidelijk niet voor gekomen.

Pas als de Belle of the Ball-award wordt aangekondigd, raakt het publiek echt enthousiast. “En de winnaar is… David!” De jongen met de rode veertjesjurk, die uit drie rokjes van Zara blijkt te bestaan, beklimt het podium. “Maar je hebt je benen niet geschoren”, zegt Matthijs van Nieuwkerk. “Natuurlijk niet man”, reageert David verontwaardigd.

Dan worden de genomineerden voor de stijlvolste BN’er aangekondigd. Model en Spunk-schrijfster Valentijn de Hingh heeft duidelijk de meeste fans in de zaal. En ja, ze wint ook nog. Met haar één meter negentig plus hoge hakken en doorschijnende witte jurk is ze dan ook wel de ster van de avond. Fotografen kunnen geen genoeg van haar krijgen. Aandacht voor de winnende stylist – Maaike Staal wordt na De Hingh als winnares in het zonnetje gezet – lijkt er nauwelijks te zijn.

The Great Gatsby eindigt met de dood van de hoofdpersoon. De Elle Style Awards eindigen met meer gratis champagne en een geheime afterparty, ergens in het gebouw. “Vraag naar de toegangscode bij de meisjes met de sigaretten”, klinkt het door de speakers. Een handjevol mensen staat al bij de garderobe. Zij willen naar huis.