Hotels in crisis: wees groen, hip of gewoon ‘anders’

Amsterdamse hotels zien hun omzet dalen door de economische crisis. Kameraanbiedingen op het internet zijn een oplossing, maar soms ook een probleem. Hotels die niet onderscheidend kunnen zijn, krijgen het moeilijk.

Helen en James uit Charlwood in Groot-Brittannië hebben lang gezocht naar de goedkoopste aanbieding voor het hotel van hun keuze in Amsterdam om de veertigste verjaardag van James te vieren. Nu zitten de twee leraren naast elkaar in de herfstzon op de Nieuwmarkt. Een bakje kipsalade tussen hen in, allebei een stokbroodje van de Albert Heijn in de hand. Dit jaar stijgt hun inkomen niet mee met de inflatie. “De crisis begint voelbaar te worden voor ons. Ik heb lang op internet gezocht naar de goedkoopste prijs voor een kamer.”

Ondanks de crisis stijgt het aantal hotelovernachtingen in Amsterdam nog steeds. In totaal werden vorig jaar negen miljoen hotelovernachtingen geboekt in de 320 hotels die de stad telt. Meer dan in elk ander jaar daarvoor. Meer dan vijf miljoen mensen bezochten de stad vorig jaar. Het merendeel kwam voor het plezier, maar onder hen waren ook veel zakelijke bezoekers. Vooral bij driesterrenhotels steeg de bezetting: van iets meer dan 60 procent in 2010 tot meer dan 80 procent vorig jaar.

Toeristen in het centrum van Amsterdam. Foto: Thomas van Mens
Amsterdam blijft trekken en dat is goed nieuws voor de stad. Het toerisme is een zekere bron van inkomsten, die zorgt voor werkgelegenheid voor bijna 52.000 mensen. Desondanks zijn er door de crisis zorgen in de hotelwereld. Het geld dat een gemiddelde hotelkamer opbrengt daalt, met 5.000 euro per jaar. In 2010 werd nog ruim 56.000 euro per kamer per jaar verdiend, vorig jaar daalde de opbrengst naar 50.000 euro. Dat blijkt uit onderzoek van accountantskantoor KPMG naar de hotelbranche in Nederland, gepubliceerd in Hospitality Benchmark.

De belangrijkste reden voor de dalende kameropbrengst: gasten bezuinigen op de uitgaven in hotelrestaurants en -bars. Hotels haalden in 2011 een kleiner deel van hun omzet uit het verkopen van eten en drank aan gasten. De grootste daling zagen de driesterrenhotels: in 2010 kwam bijna de helft van hun omzet uit de bar of het restaurant (46%), in 2011 daalde dat tot een kwart. Ook James en Helen, die samen op de Nieuwmarkt lunchen, letten op hun uitgaven: “Wij vinden de restaurants, de cafés en de bar van het hotel erg duur. Het is niet voor niets dat we een broodje op straat eten.”

Ook de zakelijke markt is van invloed op de dalende opbrengsten uit de hotelbars en –restaurants. Ilse de Graaff van KPMG houdt zich als accountant bezig met de hotelmarkt in Nederland. De conferentiemarkt, de vergaderingen van bedrijven misschien iets anders formuleren?, levert veel geld op. Niet alleen door zaalverhuur, maar ook door catering. “Die markt is tijdens de crisis ingestort. Trainingen worden ingekort of op kantoor gehouden in plaats van in hotels.”

Internet
Een andere grote rol bij de dalende opbrengsten speelt het internet. Voor veel toeristen de startplaats om te gaan zoeken naar een reis en steeds vaker ook om te boeken. Zoals voor Dado (34) en Nela (29) uit Denemarken. Zij zouden eigenlijk op vakantie naar Dubai, vertellen ze op de Kloveniersburgwal in het centrum van Amsterdam, maar dat ging op het laatste moment niet door. In plaats van een week 30 graden in de zon in de Verenigde Arabische Emiraten, logeert het stel nu vijf nachten in het herfstige Amsterdam. “Via internet vonden we op een site een goedkope aanbieding voor Amsterdam.”