'Ondernemerschap in belangstelling bij kunstenaars'

mieke 3

(Foto's: Mieke Schobbe)
Marketing wordt voor kunstenaars steeds belangrijker (Foto’s: Mieke Schobbe)
Als eerste in Nederland startte kunstenaar Mieke Schobbe op 10 november een micromecenaat. Bij dit concept maakt een groep mecenassen maandelijks een vast bedrag over naar de kunstenaar waarbij een tegoed wordt opgebouwd. Bij het verzilveren van dit tegoed kan de mecenas een kunstwerk of diensten van de kunstenaar verwerven terwijl de kunstenaar zeker is van een maandelijks inkomen.

Amsterdamse kunstenaarsverenigingen reageren enthousiast op het initiatief. “Voor leden is dit idee zeker interessant”, zegt Alex Schreiner, beleidsmedewerker van de Beroepsvereniging van Beeldende Kunstenaars (2000 leden).”Kunstenaars denken steeds meer na over hoe ze op de markt kunnen inspelen”, aldus Schreiner. “Ze organiseren al steeds vaker workshops en eigen exposities zodat ze niet afhankelijk zijn van galeries.”

Henk Slijderink, voorzitter van de kunstenaarsvereniging Sint Lucas in Amsterdam (60 leden) noemt het concept in eerste reactie ‘een creatieve gedachte’. Hij ziet dat ondernemerschap steeds meer belangstelling geniet bij kunstenaars. “Dit idee kunnen we best eens met de leden bespreken.” Het concept van het micromecenaat was voor hem nog onbekend.