“Met een kilo groengas rijd je net zo ver als met een liter diesel”

Amsterdam gaat investeren in groengas. Binnen twintig jaar moet gasaanbieder OrangeGas zorgen voor een CO2 reductie van 200 kiloton. Medeoprichter Pelle Schlichting heeft er alle vertrouwen in: “De markt is nog jong.”

Afgelopen maandag maakte het Amsterdam Klimaat & Energiefonds (Akef) bekend 3,75 miljoen euro te investeren in OrangeGas, een leverancier van groengas. De gemeente Amsterdam is de grootste investeerder van het fonds. Binnen twee jaar moeten er zeven nieuwe tankstations staan.

Bij groengas wordt biogas, dat geproduceerd wordt uit restafval en koeienmest, bewerkt tot het dezelfde kwaliteit heeft als aardgas. De productie van groengas is daardoor niet afhankelijk van fossiele brandstoffen als olie en gas. Deze standaardbronnen zijn niet onuitputtellijk. Bovendien kan het winnen van olie of gas een flinke aanslag op het milieu of de omgeving zijn. Neem de problemen rond gaswinning in de provincie Groningen.

Medeoprichter van OrangeGas Pelle Schlichting (34) is blij met de investering.

Waarom is het zo belangrijk dat we op groengas gaan rijden?
“Groengas is momenteel de schoonste en duurzaamste brandstofvariant. Per jaar stoot het Amsterdamse verkeer ruim acht honderd kiloton CO2 uit. Wij willen dat binnen twintig jaar reduceren met twee honderd kiloton CO2. Voor de consument is het ook goedkoper. Een kilo groengas kost €1,09 en daarmee rijd je net zo ver als met een liter diesel.”

OrangeGas oprichters Pelle Schlichting (l) en Marcel Borger. Foto: OrangeGas
OrangeGas oprichters Pelle Schlichting (l) en Marcel Borger. Foto: OrangeGas

Elektrische auto’s zijn toch ook schoon. En LPG is goedkoper.
“Klopt, maar op groengas rijdt een auto veel meer kilometers. Elektrische auto’s moeten relatief vaak opgeladen worden. In de stad is dat niet zo erg, maar het is niet praktisch bij lange afstanden. LPG is inderdaad per eenheid goedkoper, maar er zit minder energie in. Er zijn simpelweg met dezelfde hoeveelheid minder kilometers te maken. In verhouding is groengas dus juist goedkoper.”

Kan ik gewoon mijn auto volgooien met groengas?
“De auto moet geschikt zijn voor groengas. Het is onmogelijk groengas in een normale gasauto te tanken. Dat is als benzine in een diesel gooien. LPG is een mengsel van propaan en butaan en is vloeibaar. Groengas is een gas dat bestaat uit methaan. Je moet je auto ombouwen of een nieuwe kopen.”

Dat klinkt allebei niet echt goedkoop.
“Ombouwen is inderdaad best prijzig. Het kost rond de 3000 euro. Het is vooral verstandig en voordelig voor mensen die een nieuwe auto gaan kopen. Nieuwe auto’s van bijvoorbeeld Audi en Volkwagen zijn uitgerust met een tank die geschikt is voor groengas.”

Wat gaan jullie met de 3,75 miljoen doen?
“Zeven nieuwe pompstations bouwen.”

Maar daarmee zijn er niet ineens nieuwe gebruikers. Hoe gaan jullie het dan rendabel maken?
“Ik stuur liever niet mijn businessplan mee met het persbericht, als u begrijpt wat ik bedoel.”

U kunt er toch wel iets over zeggen?
“We opereren in een jonge markt. Vergeleken met andere landen in Europa lopen we qua ontwikkelingen in Nederland nogal achter op dit gebied. Vooral Zweden en Italië zijn voorlopers wat betreft groengas. We hopen hiermee de markt in Nederland wat te versnellen. Als er meer pompen zijn, is het voor consumenten gemakkelijker om groengas te tanken. Als die drempel lager wordt, groeit de markt en dan volgt het rendement vanzelf. We zien nu al een substantiële stijging in de gasverkoop bij de vier pompstations die we al hebben staan.”

Om wat voor stijging gaat het dan precies?
“De pompen staan er pas twee jaar dus de basis is nog klein. De absolute aantallen zeggen daarom niet zoveel. Het heeft geen zin om die cijfers te geven. Wij zien in ieder geval elke maand de groengasverkoop stijgen.”

Hoeveel mensen moeten er overstappen op groengas om die afname van 200 kiloton te redden?
“We richten ons vooral op de ‘grijze kentekens’ zoals taxi’s, bestelauto’s en vuilniswagens. Als 5% van de bestelbusjes op groengas gaat rijden, zijn we er al.”