Lichtproducent Zumtobel: ‘Kennis isoleren is ouderwets’

Eind deze maand opent een ‘lichtforum’ op de bovenste verdieping van de IJ-toren aan de Piet Heinkade. Het forum is de nieuwste vestiging van de Oostenrijkse lichtproducent Zumtobel. Nederlander Rogier van der Heide (1970) gaat er leiding geven aan een team van 25 lichttechnici, die in samenwerking met Amsterdamse bedrijven en experts nieuwe lichtproducten willen ontwikkelen.

Rogier van der Heide, Chief Marketing & Design Officer bij Zumtobel (Foto: Zumtobel Group)
Rogier van der Heide, Chief Marketing & Design Officer bij Zumtobel (Foto: Zumtobel Group)

Rogier van der Heide: “Het idee is om van het forum een open huis te maken waar iedereen gewoon binnen kan lopen. Bedrijven, maar ook vakmensen die hun expertise met ons willen delen. Wat dat betreft verschilt deze afdeling van de andere lichtforums van ons bedrijf, die een soort showrooms zijn.”

Wat wilt u bereiken met het lichtforum?
“We bezitten als bedrijf veel kennis over lichttechnologie, maar we willen onze expertise graag combineren met kennis uit andere vakgebieden. Wij weten bijvoorbeeld niks over biochemie, gedragspsychologie en entertainment. Dat soort kennis is wel nodig als we lichten willen maken die ervoor zorgen dat patiënten in ziekenhuizen sneller genezen, of stadsverlichting die de stad veiliger maakt.
“Het is ouderwets om al je kennis te beschermen en er een muur omheen te bouwen. De nieuwe vorm van economie gaat wat mij betreft over delen en co-creatie. Het lichtforum wordt een ontmoetingsplek voor verschillende vakgebieden. We zetten onze deuren open voor architecten, dokters en studenten. Voor iedereen die in samenwerking met ons nieuwe lichtproducten wil ontwikkelen.”

Hoe willen jullie die partners aantrekken?
“Afgelopen maandag hebben we bekend gemaakt dat we het lichtforum in Amsterdam gaan openen. Donderdagochtend waren er al meer dan tweehonderd samenwerkingsvoorstellen binnengekomen. Die voorstellen gaan we de komende weken doornemen om te inventariseren welke mogelijkheden er zijn. Mochten er dan nog interessante vakgebieden ontbreken op onze lijst, dan zullen wij die zelf actief benaderen.
“Daarnaast willen we gaan samenwerken met hogescholen en universiteiten in Amsterdam. We stellen een aantal stageplekken ter beschikking en zijn momenteel met de Hogeschool van Amsterdam in overleg over het realiseren van een onderzoeksomgeving waarin studenten met ons bedrijf samenwerken.”

Volkskrant, Parool en Trouw omschrijven jullie als ‘een concurrent van Philips die een vestiging opent in hun achtertuin’.
“Op sommige gebieden concurreren we inderdaad met Philips, maar we verschillen veel van aard. Philips heeft een jaaromzet van ongeveer 7 miljard euro. Ze doen meer research dan welk ander bedrijf dan ook. Een bedrijf als Zumtobel heeft met een jaaromzet van 1,25 miljard een kleiner budget. Omdat wij ons puur op licht richten, zijn we op de lichtmarkt wel een van de grotere spelers. Dat is inderdaad een markt waar de lichttak van Philips zich ook op begeeft. Ik zou willen spreken van een gezonde concurrentie.”

Waar is de keuze voor Amsterdam op gebaseerd?
“Amsterdam heeft een zeer sterke creatieve en technologische industrie. De game-industrie is daar een goed voorbeeld van. Het ondernemingsklimaat is daardoor zeer gunstig voor bedrijven als het onze. Het is niet voor niks dat grote bedrijven als Google, Cisco, IBM en Uber in Amsterdam zijn gevestigd.”

Wanneer opent het lichtforum haar deuren?
“We proberen eind januari open te gaan. Misschien wordt het begin februari. We zijn momenteel bezig met organisatorische kwesties, maar ook met heel praktische zaken zoals de inrichting van het pand. Het wachten is eerst nog op de bureaus die we besteld hebben.”