Software zoekt kleding

Draagt de hoofdpersoon uit de televisieserie House of Cards een jas die jij ook wilt kopen? De website LookLive weet alle kleding uit Amerikaanse series en van beroemdheden te vinden. Daarmee onderscheidt de Amsterdamse start-up zich van andere initiatieven die het idee ook in de praktijk proberen te brengen.

(Foto: www.marketingfacts.nl)
(Foto: www.marketingfacts.nl)
De website maakt gebruik van intelligente software. Die kan gegevens over onder meer kledingstijlen, merken, ontwerpers zelf herkennen en begrijpen. LookLive maakt profielen van acteurs en beroemdheden met zoveel mogelijk informatie over zijn of haar stijl, trends en gedragen merken.

De intelligente software en de profielen zorgen ervoor dat de computer snel suggesties doet welk kledingstuk gedragen wordt. Uit de lijst met opties hoeven de contentmanagers van LookLive dan alleen nog het juiste item te selecteren. Bedenkers Christopher Archer, Gerbert Kaandorp en Jasper Wognum werkten twee jaar aan de ontwikkeling van de website.

LookLive verdient door het principe van affiliate marketing, bekend van vergelijkingssites. “We krijgen een commissie van gemiddeld 10 procent van de verkoopprijs van een via ons verkocht item,” vertelt Jasper Wognum (39).

De bètaversie van LookLive is online. Binnenkort volgt een officiële lancering. Volgens Wognum zijn miljoenen bezoekers nodig om de website rendabel te maken. Dat is de reden dat LookLive zich in eerste instantie richt op de VS. Tot nu toe draait de start-up op eigen investeringen en subsidie van onder andere de Rijksdienst voor Ondernemend Nederland. Inmiddels werken 25 mensen bij LookLive.

In een interview vertelt Jasper Wognum meer over het idee achter LookLive.