Graveerteam weigert e-bikes ondanks hoge diefstalcijfers

E-bikes mogen zeer gewild zijn bij fietsendieven, het graveerteam van de gemeente Amsterdam mag ze niet graveren als extra bescherming tegen diefstal. Dat staat niet op de site van het graveerteam, wat soms tot boosheid leidt bij e-bike-eigenaren.

Het is opvallend dat het fietsgraveerteam van de gemeente Amsterdam geen e-bikes mag graveren. Vorig jaar werd in heel Nederland juist een recordaantal van 25 duizend nieuw gekochte e-bikes werd gestolen. Eigenaren van e-bikes reageren volgens leden van het graveerteam soms met onbegrip als ze te horen krijgen dat het Amsterdamse team hun fiets niet van een unieke identificatiecode op het frame mag voorzien.

Mensen raken vooral geïrriteerd omdat ze er meestal pas ter plaatse achter komen dat e-bikes niet gegraveerd mogen worden. Op de website van het graveerteam staat dat namelijk niet vermeld. “Sommige mensen met een e-bike worden wel een beetje kwaad”, vertelt fietsgraveerder Arthur Vanass. Pieter Berkhout, die als coördinator fietsdepot en fietspunten van de gemeente verantwoordelijk is voor het fietsgraveerteam, belooft in een e-mail ‘binnenkort de communicatie-uitingen over het fietsgraveren tegen het licht te houden en waar mogelijk te verduidelijken’.

Als reden voor het beleid geen elektronische fietsen te graveren, noemt Berkhout de beveiliging die standaard al op de tweewielers zit. Vaak zijn de e-bikes vanuit de fabriek uitgerust met twee of drie beveiligingschips en serienummers. “Nog een uniek nummer toevoegen heeft dus weinig zin”, vindt Berkhout. “Maar het is natuurlijk de keuze van de eigenaar om dat wel te doen.”

Schadeclaims
Dat het niet mogelijk is een e-bike te laten graveren, zelfs als de eigenaar erop staat, komt doordat de gemeente bang is voor schadeclaims. Die lopen hoog op als er iets mis gaat bij het graveren van de dure elektronische fietsen. “Van buitenaf kun je niet zien waar de bekabeling en accu’s zitten”, legt Berkhout uit. “Er is bij het graveren dus een risico op beschadiging. Bij sommige fabrikanten vervalt bovendien de garantie wanneer er aan de fiets is gerommeld.”

Sinds 2003 kunnen mensen gratis een serienummer in hun fiets laten slijpen bij het graveerteam, dat één keer per week met een kraam ergens in de binnenstad staat. De code maakt het vervoersmiddel in geval van diefstal makkelijker op te sporen en te herkennen. Door de felgekleurde sticker die de graveerders om de code heen plakken, vallen de gegraveerde fietsen bovendien goed op. Het idee is dat dieven daardoor wel twee keer nadenken voor ze een gegraveerde fiets meenemen.