Regelvrije zone Jan Evertsenstraat nog niet op gang

De Jan Evertsenstraat. (Foto: Google Streetview)
De Jan Evertsenstraat. (Foto: Google Streetview)

WEST – Ondernemers op de Jan Evertsenstraat lijken er niet van op de hoogte dat ze zich sinds anderhalve maand in een regelvrije zone begeven. Dat blijkt uit een steekproef van NAP Nieuws. Zij die er wel van gehoord hebben, weten niet wat ze er mee gaan doen, of hebben er weinig behoefte aan.

De freezone is een zone waarin allerlei gemeentelijke regels zijn afgeschaft. Hij is van kracht sinds 19 december 2015. De regels zijn vervangen door afspraken tussen ondernemers, Winkelstraatvereniging Geef om de Jan Eef en bewoners van de straat. Een primeur in Nederland. Er gelden minder zware regels om initiatieven op te starten, kleine geschillen worden onderling opgelost en er hoeft geen vergunning aangevraagd te worden voor bijvoorbeeld een extra bloembak aan het raam of een reclamebord op de stoep. Zolang de landelijke wetgeving maar gerespecteerd wordt. Met deze pilot van twee jaar in de Jan Evertsenstraat wil de gemeente Amsterdam bedrijvigheid en creativiteit stimuleren.

“Ik heb geen idee waar je het over hebt”, zegt de eigenaar van Ideaal Meubilair als hem gevraagd wordt naar zijn plannen voor de freezone. Het lijken vooral de ondernemers van niet-Westerse afkomst te zijn die de freezone niet kennen, zoals de eigenaar van Ideaal Meubilair. De Kaaswinkel, Jasmine Nails, Sikan Lederwaren: in totaal tien winkels met van oorsprong Turkse of Marokkaanse eigenaren weten niet wat de freezone is.

Daarnaast is er ook scepsis. Sabrina van Things I Like, Things I Love ziet er geen heil in. “We doen sowieso al een beetje waar we zin in hebben. Die stoep is al hartstikke smal, wat wil je ermee doen?” Ook Gerrie Sierat van Alladin’s Notenhoek heeft er weinig vertrouwen in. “Tja, je moet natuurlijk niet zomaar van alles overal neer gaan zetten, dat wordt niks. Ik moet maar zien hoe het gaat als het weer mooier wordt.”

Jeroen Jonkers van de Winkelstraatvereniging Geef om de Jan Eef, verantwoordelijk voor het informeren van bewoners en ondernemers, zegt dat de vereniging er alles aan heeft gedaan om ondernemers te informeren en enthousiasmeren. Nieuwsbrieven, persoonlijk langsgaan en uitgebreide aandacht in de media. “Het is ook allemaal niet zo concreet, dus dan haken ondernemers gauw af. Ze weten niet wat het precies betekent.” Jonkers zegt in het voorjaar gericht campagne te gaan voeren om de bekendheid van de freezone te vergroten. Door de schaarse voorbeelden uit het buitenland te gebruiken en concrete voorstellen te maken voor de ondernemers hoopt de vereniging van de freezone een succes te maken.