Amsterdam wil meer voertuigen weren uit milieuzone

Taxistandplaats achter Amsterdam Centraal (Foto: Jasper Bol)
Taxistandplaats achter Amsterdam Centraal (Foto: Jasper Bol)
CENTRUM – Oude bestelbussen, taxi’s en touringcars moeten vanaf 1 januari 2017 geweerd worden uit het centrum van Amsterdam. Dit maakte de gemeente vorige week bekend in de plannen voor onder meer de uitbreiding van de milieuzone. Voor vrachtwagens die zijn gebouwd voor 1 oktober 2005 is het al verboden om de milieuzone binnen de ring van de stad te betreden.

De gemeente wil de maatregelen in 2017 en 2018 invoeren om de luchtkwaliteit te verbeteren. Per 1 januari 2017 zou het voor bestelbussen met een dieselmotor van 17 jaar of ouder verboden moeten worden om de milieuzone binnen de ring A10 van de stad te betreden. Een jaar later zijn alleen taxi’s die na 1 september 2009 gebouwd zijn nog welkom. Ook touringcars die ouder zijn dan 2005 mogen vanaf 2018 de stad niet meer in. Eerder werd al bekend dat in datzelfde jaar scooters van voor 2011 uit de stad worden verbannen.

Ton Hokken van de Brancheverenging Koninklijk Nederlands Vervoer (KNV) Taxi verwacht geen grote problemen met de invoering van de nieuwe regels voor de milieuzone. Hokken: “Over het algemeen worden taxi’s binnen een periode van ongeveer 10 jaar vervangen. Er zijn altijd uitzonderingen. Een aantal zelfstandige ondernemers zullen nog wel met oude auto’s rijden.” Volgens Hokken is het wel van belang dat taxichauffeurs op tijd op de hoogte worden gesteld van de nieuwe regelingen.

Wie op de nieuwe taxistandplaats achter Amsterdam Centraal rondkijkt, ziet dat er op dit moment – gelet op de kentekens die het bouwjaar van de auto verraden – nog genoeg chauffeurs rondrijden in auto’s van voor 2009. Een van hen is Mehmet Korkmaz. Hij rijdt in een nette Volvo uit 2007. Voor zichzelf ziet hij geen problemen, omdat hij tegen die tijd toch al een nieuwere auto wil rijden. Korkmaz denkt niet dat iedereen daar zo over denkt. “Het is al geen goudmijntje meer, dus sommige chauffeurs zullen het dan wel moeilijk krijgen.” Ook vindt hij de regeling onlogisch. “Dit model Volvo wordt nu nog steeds verkocht. Dat zijn precies dezelfde auto’s, maar dan met een ander bouwjaar.”

In oktober vorig jaar ondertekenden verladersorganisatie Eigen Vervoerders Organisatie (EVO), Transport en Logistiek Nederland (TLN), werkgeversorganisatie VNO-NCW en MKB-Amsterdam al een convenant met de Amsterdamse wethouder Abdeluheb Choho (Duurzaamheid, D66). De organisaties stemden daarmee in met de invoering van de milieuzone voor oude bestelbussen met dieselmotoren.

Belanghebbenden kunnen tot 21 maart schriftelijk reageren op de besluiten voor onder meer de milieuzones. Naar verwachting worden de besluiten in juni besproken in de gemeenteraad.