Mogelijk meer vliegtuigen boven binnenstad in maart en april

Schiphol. Foto: hemkes via Compfight cc
Schiphol. Foto: hemkes via Compfight cc
SCHIPHOL – De binnenstad krijgt mogelijk meer last van laag overvliegende vliegtuigen in maart en april. Tijdens die maanden vindt er onderhoud plaats aan de Buitenveldertbaan van Schiphol, waardoor de Oostbaan –met aanvliegroute vlak over het centrum– vermoedelijk meer gebruikt zal worden.

Uit informatie op de website van het Bewonersaanspreekpunt Schiphol (BAS) blijkt dat de Oostbaan het enige alternatief is voor de Buitenveldertbaan. Deze laatste is nu vooral vaak in dienst bij westenwind. Bij sluiting kan alleen de weinig gebruikte Oostbaan dat verkeer opvangen. Dit omdat vliegtuigen volgens het beleid van Schiphol zoveel mogelijk tegen de wind in dienen te landen.

Maj-Britt van Raalte van Luchtverkeersleiding Nederland (LVNL) erkent dat de Oostbaan de enige beschikbare landingsbaan kan zijn als de Buitenveldertbaan dicht is. “Bij krachtige westenwind kan dat het geval zijn. Wij zijn bij harde wind verplicht een baan aan te bieden waarbij vliegtuigen tegen de wind in kunnen landen. Op bijvoorbeeld de Polderbaan is dan teveel dwarswind.” Normaal gesproken is dan de Buitenveldertbaan het alternatief, maar bij afwezigheid daarvan blijft alleen de Oostbaan over.

De specifieke weersomstandigheden komen in Nederland echter relatief vaak voor, legt Sandro Broeke van het BAS uit. “In eerste instantie wordt de Buitenveldertbaan ook zo min mogelijk gebruikt. Maar de westenwind is hier gewoon best frequent, waardoor het vaak toch nodig is.” Uit eerder baangebruik blijkt dat het gaat om een paar keer per maand.

Kees Weijer, voorzitter van het Platform Vliegoverlast Amsterdam, is niet blij met de situatie. Hij geeft aan in principe niet tegen vliegen te zijn, maar laakt de communicatie van Schiphol. “Ik was er nog niet van op de hoogte, maar ik ben niet verbaasd. Dit is hoe Schiphol handelt. Elke wijziging overkomt je gewoon, want het moet, zeggen ze.”

Toch zet hij ook vraagtekens bij het gebruik van de Oostbaan. Volgens Weijer leidt dat tot on-Nederlandse situaties. “Er zijn vrijwel geen steden ter wereld waar vliegtuigen zo over het oude centrum mogen vliegen. In Parijs is het verboden, en hier komen ze langs op driehonderd meter. Wij zijn toch geen derdewereldstad?”

De afgelopen twee weken stond de Oostbaan ook al in de schijnwerpers. De baan was veel in gebruik door de heftige zuidwestenwind—een zeldzame omstandigheid waarbij de Oostbaan soms wordt ingezet. Als gevolg daarvan waren de laag vliegende vliegtuigen boven de Dam duidelijk te horen. Er gingen stemmen op dat de gemeente als aandeelhouder van Schiphol diende in te grijpen, maar volgens D66-wethouder Kajsa Ollongren (Lucht- en Zeehaven) is dit niet nodig en valt het gebruik van de Oostbaan binnen de afspraken.