Chaos en koffie op weg naar Amsterdam Centraal

De stroomstoring in Amsterdam zorgt ook op de Nederlandse stations voor chaos. Een schrale troost: gratis koffie en thee voor gestrande reizigers.

Wie niet beter weet, zou denken dat de spits in volle gang is. In werkelijkheid is het elf uur ’s ochtends. Door een stroomstoring rijden er geen treinen naar Amsterdam, en ook op andere trajecten is het treinverkeer zeer onregelmatig. De chaos op Utrecht Centraal, hét spoorknooppunt van Nederland, is compleet. Vrijwel alle reizigers staren non-stop naar hun telefoon of zijn in gesprek met NS-medewerkers, die in felgele jasjes reisinformatie geven.

“Nee mevrouw, u hoeft niet te betalen. Vandaag is het gratis!” Aziza Waysi is druk aan het werk bij de AH To Go. Ze staat er al sinds half zeven, maar de chaos begon pas rond negen uur. Toen werd er omgeroepen dat mensen een gratis kopje koffie of thee konden halen bij de AH.  Sindsdien is Aziza constant bezig met het bijvullen van de koffie en het opruimen van achtergelaten bekertjes en andere rommel.

De AH-medewerkster wijst mensen uit de rij op automaten die vrij zijn. Een meisje drukt op het knopje voor koffie verkeerd, maar vergeet een bekertje neer te zetten. Aziza zet net op tijd een beker onder de straal hete koffie. “Als het gratis is, denken de mensen niet meer na”, verzucht ze. “Ze zijn wel dankbaar hoor, maar ze maken er een zooitje van.”

“Moeten we eerst betalen?” Een vrouw op leeftijd kijkt verward naar de drukte voor de automaten. Aziza schudt haar hoofd. “Wat wilt u drinken?” Even later loopt de dame weg, blij verrast met een gratis beker warme chocolademelk.

Koffieservice NS 

Als er sprake is van ‘’grote hinder voor reizigers’’, wordt er op NS-stations gratis thee en koffie uitgedeeld. Omdat de stroomstoring in Amsterdam de dienstregeling in heel Nederland beïnvloedt, heeft de NS besloten om gestrande reizigers op alle stations van gratis thee en koffie te voorzien. Waar mogelijk gebeurt dit in vestigingen van de Kiosk en de Broodzaak, eigendommen van de NS. De spoorwegenmaatschappij weet niet hoeveel deze koffieservice op een dag als vandaag kost. ‘’Onze prioriteit ligt nu bij hoe we zo snel mogelijk onze reizigers weer goed kunnen vervoeren. Gegevens over reizigersaantallen of kosten kunnen we op dit moment niet verstrekken’’, aldus een woordvoerder.