Helft leraren: “segregatie is toegenomen”

Meer dan de helft van de leraren en schoolleiders in Amsterdam herkent dat de integratie op hun school mislukt is. Ook zien ze dat de segregatie toegenomen is. Dat blijkt uit een onderzoek van DUO en het AD onder ruim 2200 leraren en schooldirecteuren van basisscholen en middelbare scholen in het land.

In Amsterdam werden 91 leraren en schoolleiders ondervraagd. Daarvan zegt meer dan de helft het beeld te herkennen dat op hun school de segregatie ‘een beetje of helemaal’ toegenomen is. Ruim een derde van de Amsterdamse leraren en schoolleiders vindt dat van segregatie helemaal geen sprake is.

Leraren en directeuren in Amsterdam die vinden dat segregatie is toegenomen, noemen als voornaamste oorzaak het ‘verschil in maatschappelijke status’ en de ‘witte vlucht’. Het laatste houdt in dat witte ouders op zoek gaan naar een witte school, waardoor kinderen niet met elkaar in aanraking komen. Daarna volgen ‘verschillen tussen westerse en niet-westerse normen en waarden’ en de ‘rol van religie’ als voornaamste oorzaak.

Een woordvoerder van wethouder Simone Kukenheim (Onderwijs, Jeugd en Diversiteit, D66) laat weten dat er al veel projecten bestaan om segregatie in het onderwijs tegen te gaan.

De ‘witte vlucht’ onder basisscholen herkent ze niet. “Sinds het toelatingsbeleid van 2015 krijgen kinderen voorrang als ze in de eigen buurt naar school gaan. De school wordt daardoor meer een afspiegeling van de buurt.” En als de wijk zelf ongemengd is? “In bijvoorbeeld Nieuw-West of Oud-Zuid zie je inderdaad dat de populatie en dus de school ongemengd is.”

In het voortgezet onderwijs ziet ze dat scholen in bepaalde wijken minder gemengd zijn dan men op basis van de populatie zou verwachten. “Categorale scholen (scholen met één onderwijsniveau red.) zijn nu eenmaal erg populair”, zegt de woordvoerder. “We blijven voorstander van vrije schoolkeuze.”

Coalitiepartij SP en oppositiepartij GroenLinks erkennen dat de wethouder druk bezig is met segregatie in het onderwijs. “Maar de bestaande projecten zijn nog niet toereikend”, zegt Erik Flentge (SP). “Segregatie gebeurt ook op basis van sociaal-economische verschillen. Hoge vrijwillige ouderbijdragen kunnen een obstakel voor ouders zijn.”

Simion Blom (GL) richt zijn kritiek op het toelatingsbeleid voor basisscholen. “De wethouder staat nog steeds toe dat basisscholen in Zuid en het centrum hier niet aan meedoen. We lopen hier aan tegen de grote vrijheid die het onderwijs geniet. De gemeente moet zich dwingender opstellen als het gaat om segregatie in het onderwijs.”