Een sigaretje drinken

Cafés kampen met teruglopende omzetten sinds het rookverbod is ingevoerd. De horecavakbeurs (horecava) in de Amsterdamse RAI toont oplossingen om de rokende klant terug te winnen.

AMSTERDAM, 14 jan. De stand ziet eruit als een groot pakje Marlboro. Rood met wit en een zwart kader van een waarschuwingstekst. Het dient ter promotie van een product dat vanaf morgen in de schappen van groothandels ligt: Liquid Smoking. Een drankje dat wordt aangeprezen als alternatief voor roken, maar geen nicotine bevat. Een inheems Afrikaanse kruidenextract in het drankje ‘zorgt voor een licht activerend effect, dat wordt gevolgd door een euforische kalmerende ontspanning.’ Hetzelfde effect als het roken van een sigaret, zo zegt de vertegenwoordigster. Het anijsdrankje smaakt naar afgekoelde sterrenmix thee met prik en zes klontjes suiker. Liquid Smoking moet in de uitgaansscene net zo groot worden als Red Bull. Er worden receptenboekjes uitgedeeld met tips over hoe je Liquid Smoking moet mixen met sterke drank, zodat je binnenkort in je favoriete club een wodka Liquid Smoking bestelt.

Het is druk bij de SuperSmoker: een elektronische sigaret met nicotine. De flyer meldt dat de SuperSmoker lijkt op, rookt en smaakt als een sigaret. Maar er komt geen vuur en rook aan te pas, omdat je waterdamp inhaleert. Volgens CEO Dimitri Kyriakopoulos gaat het hartstikke goed met zijn supersmoker. ‘Overal op de beurs proberen ze mensen naar hun stand te lokken, maar gisteren moest ik de stand sluiten omdat het bomvol was.’ Hij zegt dat er in Nederland 200.000 mensen gebruik maken van de elektronische sigaret en dat de belangstelling uit het buitenland overweldigend is. ‘Harrods verkoopt de supersmoker, net zoals 22 landen in het Midden-Oosten, Duitsland en de VS. En als ze het visum rondkrijgen, komen de Russen eind van de maand op bezoek om te kijken.’ Volgens Kyriakopoulos is zijn elektronische sigaret goedkoop in gebruik. Voor vijftien euro krijg je cartridges die even lang meegaan als 6 pakjes sigaretten à 4,50 euro per stuk. Maar je moet wel eerst voor 109 euro het elektronische apparaatje aanschaffen.

Verderop staat de smirtent: een opblaasbare tent om in te roken. Smirten staat sinds 2008 in de Van Dale. Het betekent:’ flirten terwijl men met iemand staat te roken voor een gebouw waarin roken verboden is, bv. een café’. Eigenaar Van Beuzekom legt uit dat hij probeert in te spelen op de hype van het smirten die uit Ierland is komen overwaaien en dit combineert met een uniek product zodat rokers niet meer in de regen hoeven te staan. De smirtent kost 2.950 euro en gaat volgens Van Beuzekom zes tot tien jaar mee. Het materiaal is hetzelfde als dat van springkussens. Het gaat Van Beuzekom naar eigen zeggen voor de wind. ‘Tot maart zijn alle tenten verhuurd.’ Het flirten moet uit de bezoekers zelf komen, maar ze staan in ieder geval droog en dat is een goed begin om te flirten.

In een andere hal brengen twee stugge Friezen de ‘smokersroom’ aan de man. Een ‘sfeervolle rookcabine’ voor de verkoop en verhuur. Voor 2.499 euro wordt de cabine overal in Nederland geplaatst. Het is een hokje van 1,5 bij 2 meter gemaakt van triplex en hardboard met een stalen profiel. Iedere keer als een bezoeker de deur opent of sluit, schudt de cabine op zijn grondvesten.

De stand die verreweg het meeste bekijks trekt is die van Asecos, een bedrijf dat luchtreinigers en rookcabines op maat aanbiedt. De stand wordt bewaakt door de rookpolitie. Twee wulpse, jonge dames met een politiepet op, gekleed in donkerblauwe rokjes en witte, strakke, goedgevulde bloesjes. Op de achterkant van de blouse staat in rode letters ‘rookpolitie’. Ze dragen handboeien en glimmende Ray-Ban zonnebrillen om hun functie kracht bij te zetten. Inderdaad ‘een nieuwe kijk op rookoplossingen’ zoals in de brochure staat.

De eigenaar van de Amsterdamse Société Anonyme, een bordeel op de Stadhouderskade, kijkt goedkeurend naar de rookpolitie. Maar het rookbeleid van de overheid vindt hij niks. ‘Ze moeten niet zo betuttelend zijn en bedrijven zelf laten kiezen.’ Zijn ‘nachtclub’ heeft al een rookcabine, maar dat is net een telefooncel. Daar passen drie mensen in. En dat schiet niet op, ‘want alle dames roken.’