Campagne buurlanden moet crisis in toerisme het hoofd bieden

Dam square, Amsterdam
Image via Wikipedia

Amsterdam moet vanwege de crisis extra zijn best doen om toeristen naar de stad te lokken. NAP zoekt uit hoe.

Amsterdam– Door de economische crisis is het aantal toeristen dat Amsterdam bezoekt de afgelopen twee jaar sterk gedaald. Toch heeft de stad het afgelopen jaar succes behaald met het aantrekken van toeristen uit nabijgelegen landen: België, Duitsland en Frankrijk.

Na een daling van zeven procent in 2008 steeg het aantal bezoekers vorig jaar in het tweede kwartaal met een procent ten opzichte van dezelfde periode in het voorgaande jaar. Dat blijkt uit een rapport van de Dienst Onderzoek en Statistiek (O&S) uit oktober 2009. Volgens het Amsterdams Toerisme & Congres Bureau (ATCB) is dit het resultaat van de promotiecampagnes die de gemeente en het bedrijfsleven voerden in de nabijgelegen landen.

“Omdat mensen vanwege de economische crisis bezuinigen op reizen, richten we ons op de deze markten”, vertelt Herman ter Balkt, woordvoerder van het ATCB. “Het accent ligt bij mensen die Amsterdam al eerder hebben bezocht. Om de doelgroep te bereiken plaatst het ATCB advertenties op internet en in kranten uit deze landen, maar de meest effectieve methode is volgens Ter Balkt echter het uitnodigen van buitenlandse journalisten voor een verblijf in de stad.

“Voor hen is het interessant om eens iets anders van Amsterdam te zien”, zegt Ter Balkt. “We nemen ze mee naar de kleinere bezienswaardigheden, die wel heel bijzonder zijn.” Dit past in het beleid dat anderhalf jaar geleden door de gemeente uiteengezet is in de nota ‘Ontdek Amsterdam’, en toeristen meer moet spreiden over de stad.

Ter Balkt: “Als je voor de eerste keer naar Parijs gaat, ga je naar Versailles, ook al ligt dat een heel eind buiten de stad. De binnenstad blijft altijd centraal voor Amsterdam, maar we willen mensen die de stad al eerder hebben bezocht, prikkelen met onbekende schatten.”

Het ATCB lanceert dit jaar de campagne ‘Explore a different Amsterdam’, waarin zes gebieden buiten het centrum een eigen gezicht moeten krijgen. In verschillende stadsdelen komen daarom VVV-agentschappen, zodat de informatievoorziening ter plekke wordt uitgebreid. Wanneer de campagne precies van start gaat, is nog niet bekend.

Daarnaast spoort de campagne ‘Amsterdam bezoeken, Holland zien’ toeristen aan om ook de regio rondom Amsterdam te bezoeken. “De bedoeling is dat bezoekers hun verblijfsduur verlengen. Maar we willen natuurlijk niet dat het ten koste gaat van Amsterdam”, zegt Ter Balkt.

Marketing
De belangrijkste spelers op het gebied van toerisme in Amsterdam zijn het ATCB en de gemeente. Zij maken tevens deel uit van de Amsterdam Partners (AP). Deze organisatie is opgericht in 2004 en richt zich vooral op het aantrekkelijk maken van Amsterdam als vestigingsstad.

“Citymarketing komt voor een groot deel overeen met toeristische marketing”, zegt Martijn de Koning Gans, senior beleidsadviseur toerisme en congressen bij de gemeente. “We zijn op dit moment bezig met het aanstellen van een Chief Marketing Officer, die het beleid van het ATCB, de AP en het Amsterdams Uitburo op elkaar af moet stemmen. Niet alleen op papier, maar ook in organisatievorm.”

Ondanks dat een groei in het aantal hotels en bedden en de recente daling van het aantal bezoekers en overnachtingen de afgelopen twee jaar resulteerde in een verminderde bezettingsgraad, wil de gemeente Amsterdam de hotelcapaciteit verder uitbreiden. Dit vanwege de verwachte groei van de toeristische sector in de toekomst, staat in het rapport van de Dienst O&S.

Het ATCB verwacht dat het aantal toeristen in 2010 stabiliseert, maar dat de bestedingen nog steeds laag blijven. De heropening van het Stedelijk Museum, het Scheepvaartmuseum en het Rijksmuseum zullen volgens Ter Balkt een belangrijke rol spelen. “Pas in 2013 verwachten we weer echte groei.”

De begroting voor de toeristische sector ligt in 2010 een stuk lager dan in 2009. De Koning Gans: “In 2009 waren er veel incidentele uitgaven, zoals de kosten voor de nota ‘Ontdek Amsterdam’”, vertelt De Koning Gans. Ook wordt er bezuinigd doordat de verschillende instanties intensiever gaan samenwerken.

Themajaren
Sinds 2003 wordt Amsterdam gepromoot aan de hand van zogeheten themajaren, die vernieuwing van het toeristisch aanbod bevorderen en bovendien veel aandacht krijgen van de internationale pers.

Het thema voor 2010 is ‘Amsterdam Water Sensations’. Het imago van Amsterdam als stad die leeft met het water wordt ingezet om Amsterdam neer te zetten als innovatieve stad. “Het thema is naar aanleiding van de Sail in 2006 vastgesteld”, vertelt Ter Balkt. “Het Scheepvaartmuseum zou dit jaar open zijn, en er zou een groot evenement uit Barcelona komen. Dit bleek uiteindelijk toch onmogelijk. Daardoor is het iets magerder geworden dan de bedoeling was.”

Dat er verschillende campagnes door elkaar lopen, ziet Ter Balkt niet als een probleem. “Het versterkt Amsterdam als cultuurstad. De themajaren bijvoorbeeld laten bezienswaardigheden naar voren komen die anders niet aan bod komen.”

Reblog this post [with Zemanta]