Oude koper voor nieuwe kunst

Beginnende kunstenaars moeten hun eigen geld verdienen. De Wwik (Wet werk en inkomen kunstenaars) vervalt en kunstsubsidies worden afgebouwd. Hoe houdt een jonge kunstenaar zich staande op de huidige kunstmarkt? Op de kunstbeurs voor hedendaagse figuratieve kunst in de Passenger Terminal Amsterdam heeft slechts een enkele galeriehouder vertrouwen in nieuw en jong talent.

Liesje Reykens, 'Meisje met zwaantje', 2001, Lambda print/plexi, 120 x 180 cm
Liesje Reykens, 'Meisje met zwaantje', 2001, Lambda print/plexi, 120 x 180 cm

 AMSTERDAM, 20 januari- De gemiddelde bezoeker is ouder dan vijftig. De meest voorkomende haarkleur is grijs. Tijdens Realisme 12, de jaarlijkse kunstbeurs voor hedendaagse figuratieve en realistische kunst in Amsterdam, zijn goed bemiddelde kunstliefhebbers opzoek naar nieuwe kunstwerken. Veel van de geëxposeerde beeldende kunstwerken zijn gemaakt door bekende, gevestigde namen uit de hedendaagse kunstwereld. Bij de vraag of er ook werk van jonge, beginnende kunstenaars wordt geëxposeerd, worden 7 van de 38 expositiestands aangekruist in het programmaboekje.

“We doen het wel, maar zo min mogelijk”, zegt Jacob Witzenhausen van Witzenhausen  Gallery uit Amsterdam. Beginnende kunstenaars zijn volgens hem duur om in de markt te zetten. De promotiekosten wegen niet op tegen de opbrengst van de kunstwerken. De prijzen van de werken van beginnende kunstenaars liggen altijd lager liggen dan die van gerenommeerde artiesten. Als jonge kunstenaar stelt Witzenhausen Annemarie Busschers (41) voor. Echt beginnend is ze niet meer. In 1996 studeerde ze af aan de kunstacademie in Groningen. Tegenwoordig is ze een “fulltime” kunstenares, die van haar kunst kan leven.

Heel anders is dit voor kunstenaars die echt net komen kijken, zegt Renée Pijpers van Galerie Albuslux uit Roosendaal. Pijpers exposeert zoveel mogelijk werk van jonge mensen. “Als je opzoek wilt gaan naar hedendaagse kunst, kom je automatisch bij de jeugd terecht”, zegt ze. Volgens haar verkoopt werk van beginnende kunstenaars nog wel. “Maar het is moeilijk,  toch is er veel interesse op zo’n beurs.” In haar beursstand hangen grote kleurrijke foto’s van de Belgische fotografe Liesje Reykens (26). Witte meisjes met felgekleurde attributen poseren op het strand. De foto’s van Reykens zijn bij de vaste klanten van Galerie Albuslux geliefd. Toch moet de kunstenares haar kunstfotografie combineren met commerciële activiteiten, zoals opdrachten voor een reclamebureau. “Al is het alleen maar om de hoge productiekosten te betalen. Die liggen voor zo’n grote portretfoto als gauw op 400 euro”, zegt Pijpers. “Nee, het is zeker voor beginnende kunstenaars haast niet mogelijk om te leven van kunst alleen.”

Galerie Bart uit Amsterdam exposeert werk van afstuderende kunstenaars die jaarlijks worden geselecteerd aan Nederlandse kunstopleidingen. “We zijn zeven jaar geleden in Nijmegen begonnen. Vijf jaar geleden openden we een galerie in Amsterdam”, zegt Fleur Poots van Galerie Bart. “Dus we zijn zelf ook nog vrij jong.” Volgens Poots is het financieel houdbaar om alleen werk van beginnende kunstenaars te exposeren. “We richten ons ook op een jonger publiek. Mensen die net een eigen huis hebben en een baan, maar nog geen echte kunst aan de muur.” De prijzen van de meeste kunstwerken in de stand van Galerie Bart liggen onder de duizend euro. Een uitzondering op de kunstbeurs. Kunst van onbekende makers verkoopt nog wel, zegt Poots. “Soms wordt het een succes, soms hoor je niets meer van zo’n kunstenaar en slaat het niet aan.”

Een van de fotografes die via Galerie Bart bekendheid kreeg is Louise te Poele (27). In 2008 studeerde ze af aan de kunstacademie in Arnhem. In de expositiestand hangen drie van haar foto’s. Drie gearmde jongens poseren voor haar camera. Eén van hen heeft lang haar en draagt een doorschijnend shirt. “Boys Series” heet de het werk. Het zijn vrije kunstwerken die Te Poele afwisselt met commerciële opdrachten, om rond te kunnen komen. “Het gaat nu wel goed. Ik mag niet klagen”, zegt de 27-jarige fotografe. Zij heeft een podium gevonden voor haar kunst. “Maar het is wel keihard werken.”