Nieuw bushokje Amsterdams en duurzaam

JCDecaux vervangt vanaf begin januari in heel Amsterdam 1500 abri’s, de hokjes langs de tram- en buslijnen. Het nieuwe bushokje, speciaal voor Amsterdam ontworpen, is robuust, duurzaam en gaat op in het stadsbeeld.

Nieuw bushokje op het Leidseplein. Foto: JCDecaux
Nieuw bushokje op het Leidseplein. Foto: JCDecaux

De letters JCDecaux zullen de komende jaren nog niet van de bus- en tramhokjes verdwijnen. Omdat het oude contract met het Franse bedrijf afliep schreef de gemeente Amsterdam een nieuwe aanbesteding uit. Het beste ontwerp kwam opnieuw van JCDecaux.

De bushokjes waren 25 jaar oud, maar nog niet versleten. In Parijs is dit model nog steeds in gebruik. De voorwaarde die de gemeente had gesteld was dat er nieuwe hokjes geplaatst zouden worden bij het ingaan van een nieuw contract. De oude abri’s worden in zijn geheel gerecycled en verwerkt in nieuw stadsmeubilair.

De vervanging van de abri’s kost Amsterdam niets. De gemeente en JCDecaux hanteren een ruilconcept. JCDecaux plaatst, vervangt en onderhoudt de objecten in ruil voor reclameruimte, die het bedrijf zelf mag verhuren. Daarnaast is in het contract opgenomen dat Amsterdam een aantal keer per jaar reclamevlakken van JCDecaux in het buitenland kan gebruiken voor evenementen in en promotie van Amsterdam.

Het plaatsen van de nieuwe bushokjes is op 7 januari 2013 begonnen en zal zo’n zes maanden duren. Toen de vorst zondag 13 januari inzette moest JCDecaux hiermee stoppen, omdat de fundering van het hokje niet in de bevroren grond kan worden vastgezet en het plaveisel niet worden dichtgemaakt. De verwachting is dat de werkzaamheden begin volgende week weer worden hervat.

Andreaskruizen
De bushokjes zijn speciaal voor Amsterdam door JCDecaux en ontwerpbureau Fabrique ontworpen. De gemeente had een aanzienlijke wensenlijst opgegeven bij de aanbesteding van de nieuwe abri’s. “Een van de punten op die lijst was dat de abri’s Amsterdamse elementen moesten bevatten”, zegt Bart van der Voort, communicatieadviseur van JCDecaux. “De drie Andreaskruizen, die op het wapen van Amsterdam staan, zijn verwerkt in de sticker die over de hele breedte van het hokje loopt. Maar ook in de stalen constructie die de glasplaten draagt.”

“De grote glasplaten zorgen voor transparantie. Hierdoor gaat het bushokje op in het historische stadsbeeld van Amsterdam”, legt Van der Voort uit. Waar de hokjes van de gemeente in de jaren tachtig waren gemaakt van kunststof en beton, bestond het vorige model al grotendeels uit glas. In het nieuwste ontwerp wordt dit nog meer geaccentueerd door een glazen dak.

Staal en veiligheidsglas
Chris Nijkamp, die als ontwerper van Fabrique nauw betrokken is bij de ontwikkeling van de nieuwe abri’s, zegt dat ze zeer robuust en duurzaam zijn. “JCDecaux is goed in staal, Fabrique is goed in aluminium. We hebben geprobeerd het op onze manier, met aluminium, te doen. Maar dat lukte niet. Daarom zijn we met staal gaan werken, dat heel simpel te modelleren is. De stalen constructie van het bushokje draagt een beschermende coating en er is gebruik gemaakt van veiligheidsglas. Bij een aanrijding versplintert het in kleine brokjes die niet scherp zijn. Het glas blijft lang mooi en is onderhoudsvriendelijk, wat vandalisme moet voorkomen.”

De oude abri werden nog verlicht door tl-buizen, de nieuwe door zuinige led-lampjes. Behalve dat de led-verlichting duurzamer is, geeft het ook een helderder licht, waardoor de reisinformatie ’s avonds beter zichtbaar is. JCDecaux is al jaren marktleider is op het gebied van stadsmeubilair. Van der Voort: “We doen veel onderzoek naar ergonomie en gebruiksvriendelijkheid. De reisinformatie en de twee zitplaatsen zijn op ideale hoogte geplaatst.”

De nieuwe bushokjes gaan tenminste 25 jaar mee. Dat ze niet bestand zijn tegen de aanrijding van een bus, bleek afgelopen maandag in Amsterdam-Noord op de Klaprozenweg. Door de gladheid ramde een bus tegen een net geplaatst bushokje aan, waarna deze instortte. De schade is meteen opgeruimd.