De schoenen van Christian Louboutin

Rood, blauw, groen, beige. Met strikken, stekels, peep-toe, diamanten. Pumps met kleine hakjes of torenhoge stiletto’s: Christian Louboutin ontwerpt voor iedere vrouw wat wils. Overeenkomsten: een uitstekende kwaliteit en een felrode zool. Vrouwen over de hele wereld zouden dolgraag een paar echte Louboutins aan hun voeten hebben, maar lang niet iedereen kan zich de dure designerschoenen veroorloven.

Vorig najaar daagde Christian Louboutin de Nederlandse schoenenfabrikant Van Haren voor de rechter. Het bedrijf verkocht goedkope schoenen die volgens de wereldberoemde ontwerper te veel op zijn Very Privé Patents lijken. De Very Privé is de meest bekende Louboutinpump. Het zijn zwarte stiletto’s met een glanzende, felrode onderkant. Van Haren verkocht Louboutin look-a-likes voor dertig euro in 135 Nederlandse winkels. Een heel andere prijsklasse dan de Franse ontwerper en daarmee voor een totaal andere doelgroep. Meisjes die op schoenen van dertig euro lopen, kopen geen Louboutins. En andersom willen de vrouwen die echte designerschoenen kopen, niet gezien worden op goedkope replica’s. Van Haren tegen Louboutin: een oneerlijke strijd?

Geen enkele schoen wordt zo vaak van achter gefotografeerd als die van Louboutin.
Geen enkele schoen wordt zo vaak van achter gefotografeerd als die van Louboutin.

Rode zolen
In de zaak betoogde Van Haren dat een schoen met een rode zool echt niet zo bijzonder is. ‘Er zijn talloze andere schoenen in deze rode kleur, zoals slippers, regenlaarzen, klompen en sneakers’, zei de advocaat van Van Haren, ‘waarom mogen wij dan geen pumps verkopen met rode zolen?’

Omdat het rood van de schoenen van Christian Louboutin niet zomaar een kleur is. Het is zijn handelsmerk. Louboutinschoenen komen in alle kleuren van de regenboog, maar de onderkant is altijd rood. Een heel exacte kleur die geregistreerd staat met kleurcode Pantone-18. Alle schoenencollecties hebben dezelfde rode onderkant die doorloopt van de hak tot de teen. Dat het rood enorm vloekt bij suède, felroze Bollywood-pumps, maakt de ontwerper niets uit. Zijn fans ook niet.

De hooggehakte schoenen van de Franse ontwerper worden verkocht voor honderden euro’s. Jaarlijks kopen vrouwen over de hele wereld meer dan vijfhonderdduizend paar Louboutins. De webshop Net-a-Porter is gespecialiseerd in luxemerken en al jaren één van de bekendste verkopers. Op de website kost het goedkoopste paar Louboutinschoenen driehonderd euro. Dat zijn espardilles, een soort canvassandalen. ‘Voor wie stijlvol het strand op wil’, staat op de website. Waar Louboutin het meest bekend om is, zijn de hoge hakken. Het duurste paar op de website is bekleed met honderdzestig kristallen: de daffodille. De pumps hebben de vorm van een omgekeerde narcis, een dun steeltje (het voetbed) met een grote kop (een centimeters hoge zool bij de tenen). Deze designerpumps kosten 4.150 euro. Ter vergelijking: de gemiddelde Nederlander verdient bruto 2.500 euro per maand.

Droom van modemeisjes
De schoenen staan hoog bovenaan de verlanglijstjes van modemeisjes. Er zijn honderden websites, blogs en videokanalen gewijd aan de pumps van de Franse ontwerper. ‘Hier droom ik al een paar jaar over, over twee jaar wil ik een paar Louboutins hebben,’ schrijft een vrouw die zich Kaki1981 noemt op het forum van Styletoday. Of dat nu de metaalkeurige hakken met open tenen zijn of de klassiek zwarte Very Privés, maakt haar niet uit.

De schoenen van Louboutin worden wereldwijd herkend aan de rode zool. De rode onderkant is voor modebewuste vrouwen bijna net zo belangrijk als het ontwerp van de rest van de schoen. Als modebewuste vrouwen een schoen met een rode zool zien, is hun eerste gedachte: ‘dat is een Louboutin.’


Herkomst van de rode zool

De rood gezoolde Louboutins liepen voor het eerst over de catwalk in 1992. ‘Het was een toevallige ontdekking. Ik had het idee dat de schoenen te weinig energie uitstraalden’, vertelt Louboutin in een interview met The Daily Mail, ‘ik zag mijn assistente haar nagels rood lakken en besloot dat ook bij de zolen van mijn schoenen te proberen. Rood trekt de aandacht. Het is een gedenkwaardige kleur, het is de kleur van passie. Het resultaat was zo’n succes dat het een vast kenmerk van mijn ontwerpen werd.’

Op het Styletoday-forum schrijven meisjes niet alleen bewonderende reacties en spaarplannen voor Louboutins, maar vragen zij ook waar deze schoenen goedkoper te krijgen zijn. Of waar ze ‘fake’ Louboutins kunnen bestellen. Louboutin ziet de namaakindustrie als zijn grootste vijand. Maar is dat ook zo?

Namaak
Stijlblogger Claire Coleman van The Daily Mail schrijft hoe graag zij zelf een paar Louboutins met spikes zou willen hebben. Maar die zijn a) veel te duur en b) overal uitverkocht in haar maat. Daarom gaat ze zelf aan de slag met een paar goedkope schoenen en rode lakverf. ‘Als mensen ze van veraf zien in een volle kamer, denken ze misschien wel dat het echte zijn’, wenst ze aan het eind van haar blog. Maar eigenlijk weet ze al dat ze Louboutin niet zomaar kan evenaren. Haar aan elkaar geplakte Lady Peep Spikes zijn veel minder goed afgewerkt dan de echte Louboutins. De rode zool is een beetje rozig geworden. Ze is niet de enige die voor weinig geld aanzien wil krijgen met nep-Louboutins: Youtube staat vol met video’s van modemeisjes die proberen de rode zolen te imiteren. Maar het videokanaal is minstens zo goed gevuld met ‘how-to-spot-fakes’.

In de filmpjes leggen vrouwen uit hoe zij het verschil kunnen zien tussen echte- en nep-Louboutins. In landen als China en Bangladesh worden schoenen gemaakt die door een leek makkelijk worden aangezien als authentieke designerschoenen. In een Youtubefilmpje laat een dertigjarige brunette twee paar daffodiles zien. Dezelfde narcisvorm, dezelfde kleur zwart en natuurlijk de bekende rode zool. Op de felgekleurde onderkant van beide schoenen staat de handtekening van Christian Louboutin. De ene is echt, de ander nep. Het verschil zit in de kwaliteit.

De dame laat zien hoe bij de replica de stiksels niet goed zijn afgewerkt. Het leer is niet netjes gevouwen en rimpelt op de hak. Na twee keer dragen verkleurt de binnenkant. Christian Louboutin vindt dit soort slechte kwaliteit verschrikkelijk. Het is een belangrijke reden om namaak te bestrijden. Hij wil niet dat klanten deze slechte ontwerpen verwarren met zijn ontwerpen. De eerste schoenen die Louboutin maakte, waren geïnspireerd door showdanseressen. De Fransman was gefascineerd door hun mooie verschijning en snelle danspassen. Hij wilde hakken maken die niet alleen mooi en opvallend waren, maar die ook nog eens zo goed pasten dat de danseressen er niet over na hoefden te denken tijdens hun optreden. En de pumps moesten natuurlijk stevig genoeg zijn om een wilde cancan te overleven. Dat vergt een goed ontwerp, stevig materiaal en oog voor detail. Tot op de dag van vandaag houdt Louboutin vast aan die hoge eisen van kwaliteit. Zijn fans roemen hem hierom. Daarom is hij zo bang voor namaak: als vrouwen de kwaliteit van de nepschoenen verwarren met zijn pumps, schaadt dat zijn imago. En daarmee de verkoop.

Kwaliteit, maar geen comfort
Op het Styletoday-forum vroeg een dame waarom zij Christian Louboutins zou moeten kopen. Een van de meest genoemde redenen zijn het comfort en de kwaliteit. ‘Normaal kan ik niet op zulke hoge hakken lopen, maar wel op Louboutins,’ zegt vivacmlle. Maar vergis je niet: Louboutin vindt kwaliteit belangrijk, maar geeft niets om comfort. Wat de modemeisjes ook zeggen, echt comfortabel zit zo’n narcisvormige schoen of stiletto nooit. ‘Ik heb een hekel aan het hele idee van comfort. Als ik daaraan moet denken, kan ik een heleboel ontwerpen niet maken. Het beperkt de creativiteit,’ zei hij in een interview met The New Yorker, ‘die pantoffels die veel te zacht zijn en helemaal naar je voet gaan staan, vreselijk!’

Het idee van Louboutinhakken: de schoen moet bij de vrouw passen, maar de vrouw wordt ‘gevormd’ door de schoen. Niet andersom. ‘Ik ontwerp ze als juwelen,’ zegt Louboutin. Een echte Louboutin begint als een schets in het atelier van de ontwerper in Parijs. Die tekening wordt naar een fabriek in Milaan gestuurd. Daar vertaalt een team van schoenenontwerpers de schets naar een 3d-ontwerp. Drie weken later stuurt het team een prototype terug naar Parijs. Als dat wordt goedgekeurd, komt de schoen terecht in de Louboutincollectie. Iedere schoen uit de collectie valt op zijn eigen manier op. Deze zomer zijn er slippers met gigantische roze strikken en veloursblauwe pumps met goudkleurige spikes op de neus. De zwarte-grijze Dandy Pik Pik Veau Velours instappers zijn helemaal bekleed met scherpe punten en zien eruit zien als stekelvarkentjes voor aan je voeten.

Idolen
De Franse schoenen worden gedragen voor vrouwenidolen over de hele wereld. Mode-icoon Sarah Jessica Parker uit de populaire tv-serie Sexy and the City was verknocht aan haar Louboutins. Zangeres Jennifer Lopez is zo gek op haar Loubies dat ze een nummer uitbracht als ode aan de schoenen (“I’m walking on my Louboutins” werd geen hit, maar de ontwerper was ‘zeer gevleid’). Koningin Máxima loopt regelmatig op Very Privés. En voor ’s werelds bekendste meisjesicoon Barbie ontwierp de Fransman vorig jaar een paar eigen mini-stiletto’s (een collector’s item). Ook actrice Halle Berry, bekend als uit films als James Bond en Catwoman, draagt op de catwalk de meest uiteenlopende ontwerpen van Louboutin. Van chique, strass-stenen pumps tot torenhoge leren laarzen. Maar de actrice pleegde hoogverraad.

Halle Berry was het gezicht van de reclamecampagne voor de lentecollectie van Van Haren. Haar naam stond op de hooggehakte dubbelgangers van Christian Louboutin en ze was te zien in de folders. De rechter oordeelde dat dit voor verwarring zorgde bij consumenten. Vorige maand moest Van Haren de schoenen uit de handel nemen en duizenden euro’s schadevergoeding aan de ontwerper betalen.

Louboutinschoenen zijn speciaal. Vrouwen over de hele wereld betalen honderden euro’s om zich op de hooggehakte creaties van de ontwerper te kunnen vertonen. Nepschoenen doen niet alleen af aan het beeld van de ontwerper, maar ook aan die van de drager. De peperdure diamanten daffodiles en iconische zwarte Very Privés zijn investeringen in stijl. Als Kaki1981 na twee jaar eindelijk haar eigen paar Louboutins in handen heeft, kan ze zich meten met Jennifer Lopez, Sarah Jessica Parker en Máxima. Zolang niet ieder modemeisje de rood gezoolde pumps voor een paar tientjes bij een lokale keten kan kopen.