Daling aantal faillissementen in Amsterdam

Het aantal faillissementen in de gemeente Amsterdam was in januari van dit jaar bijna de helft lager dan in de eerste maand van 2013. Dat blijkt uit cijfers die Faillissementsdossier.nl woensdag heeft gedeeld met NAP Nieuws. Net als de afgelopen twee jaar werden de meeste faillissementen aangevraagd door autohandelaren en -reparatiebedrijven.

Faillissementsdossier.nl baseert de cijfers op het Centraal Insolventieregister, de faillissementsadministratie van het Ministerie van Justitie. In januari 2014 vroegen 37 bedrijven in Amsterdam hun faillissement aan, tegenover 65 in 2013 en 45 in januari 2012.

In de eerste maand van zowel 2012 als 2013 gingen in Amsterdam vijf eetgelegenheden failliet, terwijl er afgelopen maand slechts één restaurant zijn faillissement heeft aangevraagd. Vorige week werd bekend dat de omzet van de horecaondernemingen in Amsterdam vorig jaar is gestegen. “Daarvan is het kleine aantal faillissementen waarschijnlijk het gevolg”, zegt René Boerdam, voorzitter van werkgeversorganisatie Nederlands Horeca Gilde, die 750 horecagelegenheden vertegenwoordigt. “Het weer was de afgelopen twee maanden opvallend mild vergeleken met december en januari van de afgelopen jaren. Dat merken we meteen; mensen gaan erop uit en eten en drinken meer. Dat helpt horecaondernemingen hun hoofd boven water te houden.”

Hoewel er de afgelopen maand over het algemeen minder Amsterdamse bedrijven failliet gingen dan in januari 2012 en 2013, vroegen wel meer auto- en motorbedrijven hun faillissement aan. In heel 2012 ging slechts één Amsterdams autobedrijf failliet, terwijl in 2013 in totaal negen auto- en motorbedrijven ophielden te bestaan. Alleen al in januari van dit jaar vroegen vier auto- en motorbedrijven hun faillissement aan. “We kunnen deze stijging moeilijk verklaren”, zegt Paul de Waal, voorlichter van de Bond van Autohandelaren en Garagehouders (BOVAG). De brancheorganisatie vertegenwoordigt 10.000 ondernemers uit de auto- en motorsector. “Consumenten houden al langer hun hand op de knip en kopen minder auto’s. Maar in dit geval kan het ook om incidenten gaan van bedrijven die bijvoorbeeld problemen hadden met de bank.”