Biefstuk van waarde

De jongens van Gras Grazers verkopen biologisch vlees van grasgevoerde koeien. Aanstaande dinsdag gaan de eerste honderd tassen de deur uit. Florian Rath: “We proberen te zorgen voor het beste alternatief.”

Vlnr: Daan Schillemans, Florian Rath en Wout van Helden verkopen biologisch vlees van grasgevoerde koeien in de vorm van een maandelijkse ‘Gras Grazers Tas’. (foto: www.wherethefoodis.nl)
Vlnr: Daan Schillemans, Florian Rath en Wout van Helden verkopen biologisch vlees van grasgevoerde koeien in de vorm van een maandelijkse ‘Gras Grazers-tas’. (foto: www.wherethefoodis.nl)

Drie weken geleden kochten ze hun eerste koe: Irma79. Een oudhollandse Blaarkop van biologische boerderij Natuurlijk Genoegen die kan leven van het Nederlandse graslandschap. Irma79 eet dan ook geen krachtvoer vol soja, maar ‘gewoon’ gras.

Grasgevoerde koeien
En dat is precies waar de jongens van Gras Grazers op uit zijn. Sinds december verkopen Florian Rath (25), Wout van Helden (29) en Daan Schillemans (27) biologisch vlees van grasgevoerde koeien in de vorm van een maandelijkse Gras Grazers-tas. Een abonnement kost 32,50 euro per maand, los kosten ze 35 euro.

Aanstaande dinsdag gaan de eerste honderd tassen, gemaakt van gras, de deur uit. In de tas zitten acht stukjes vlees, goed voor acht eenpersoonsmaaltijden. Rath: “Van worst tot entrecote en sukadelapjes.” Met het vlees van een koe kunnen tweehonderd tassen worden gevuld. Hun doel: Amsterdam en vervolgens Nederland beter vlees te laten eten. En gek genoeg: minder vlees.

Minder vleesconsumptie
“Het klinkt een beetje vreemd uit onze mond, maar de vleesconsumptie moet enorm omlaag. Als we minder vlees eten, hebben we minder koeien nodig. Met minder koeien is er meer ruimte voor grasgrazers. Wij proberen te zorgen voor het beste alternatief.”

Het concept van grasgevoerde koeien kende Van Helden, opgeleid tot healthcoach, al uit Amerika. “In de schappen van veel farmer’s markets en enkele supermarkten is biologisch vlees van ‘grass fed cows’ al te vinden.” Times Magazine noemde dit de “grass fed revolution”.

Het idee achter grasgevoerde koeien is dat de dieren weer eten wat ze horen te eten. Omdat dit gezonder is voor het dier, maar ook voor de mens. Zo is het vlees rijker aan goede omega-3 vetzuren, vitaminen en mineralen. Rath: “Toch leent het Nederlandse landschap zich niet altijd voor grasgrazers, er zijn bijvoorbeeld niet de juiste mineralen. Die worden vaak toegevoegd aan het dieet. En in de winter eten ze grasproducten zoals hooi en kuilgras.”

Tas vol vlees
Om verspilling te voorkomen gebruiken de ondernemers zo veel mogelijk van de koe en verkopen ze hun vlees niet per stuk. Uit een enquête voorafgaand aan de lancering kwam naar voren dat een hele tas vol vlees mensen afschrikt. Rath: “Mensen weten vaak niet van tevoren wat ze gaan eten. Ze denken dat hun vriezer gelijk vol ligt met vlees. Maar doordat alles vacuüm is ingevroren neemt de inhoud van de tas niet meer plek in dan anderhalve bak ijs.”

Het voornaamste doel van Gras Grazers is informeren en vraag creëren. Maar ook: de interesse wekken van boeren die nog niet op deze manier werken. “Zo ver zijn we alleen nog niet. Op dit moment is het vooral van belang om goed samen te werken met de boeren die er al zijn.”

Wat houdt boeren nog tegen? Van Helden: “We hebben nog geen goed zicht op het precieze kostenplaatje voor een boer om zijn productieproces om te gooien. Maar de boeren met wie wij samenwerken houden dubbeldoelkoeien, die in eerste instantie bedoeld zijn voor melk. Daar verdient deze boer primair zijn geld mee. Onze vaste afname is voor hem een prettige bijkomstigheid.”

Geen concurrenten
Hun grootste concurrenten zijn vooralsnog maaltijdboxen. Ook bedrijven die hele dieren verkopen, vissen in dezelfde vijver. “Maar echte concurrenten, die rekening houden met het welzijn van mens, dier én planeet, hebben we niet. Pure Graze is meer een groothandelaar voor supermarkten en schotsehooglanders.nl is een beetje oubollig.”

Op de vraag of het goedkoper kan, volgt van beide jongens een felle reactie. Van Helden: “Voor wie is het goedkoper? Voor de consument die een kiloknaller haalt. Maar de natuur levert iets in.” Rath: “Het is tijd dat we onze biefstuk weer op juiste waarde gaan schatten.”