Digitale conciërge moet vakantieverhuur gastvrijer maken

Een nieuwe webapplicatie moet het verblijf van short stay toeristen in Amsterdam gemakkelijker maken. Volgende week gaat CILIS, een digitale conciërge met informatie en aanbevelingen over de stad, met vijf appartementen een testfase van twee weken in. Initiator Robert Jan Werle: “Met deze digitale dienst kan een verhuurder zich meten met bestaande hotels.”

Door de Facebook-pagina van de eigenaar van het appartement te 'liken' logt de toerist in bij CILIS. (Foto: CILIS)
Door de Facebook-pagina van de eigenaar van het appartement te ‘liken’ logt de toerist in bij CILIS. (Foto: CILIS)

De digitale conciërge moet volgens Werle de gastvrijheid bieden die bij vakantieverhuur vaak nog ontbreekt. “Op CILIS staan alle dingen die je als gast in een stad graag wilt zien of weten”, vertelt Werle. “Bijvoorbeeld wat de regels zijn in het gehuurde appartement, waar je een fiets kunt huren, of hoe en waar je kaartjes koopt voor een evenement.”

Via het WiFi-netwerk van het gehuurde appartement kunnen toeristen bij CILIS inloggen, waarna ze op het platform terechtkomen. Hier krijgen ze een digitale rondleiding door zowel de stad als het appartement. Enige voorwaarde is dat ze de Facebook-pagina ‘liken’ van de eigenaar van het appartement, die ook betaalt voor de dienst. Werle: “Dit is gunstig voor zijn zichtbaarheid.” Per woning kost het gebruik van CILIS tussen de 12,50 en 20 euro per maand, afhankelijk van het aantal appartementen dat een eigenaar in totaal verhuurt.

De digitale conciërge is in eerste instantie bedoeld voor verhuurders van meerdere woningen in Amsterdam en Londen, zoals de Short Stay Group en Central Stay. In een later stadium zal CILIS ook met particuliere verhuurders samenwerken en kijken naar steden als Parijs, Rome en Barcelona.

Michel van Bricks beheert met Central Stay een van de vijf appartementen in Amsterdam die tijdens de testfase met CILIS in zee gaan. Bricks: “Sommige zaken moet je als beheerder nog zelf oplossen, zoals onderhoud, schoonmaak en overlast. Maar dankzij de komst van deze digitale conciërge zal de gast niet meer hoeven bellen voor elke kleine vraag, daarvoor kunnen ze in de webapp duiken.”

Guido van Rooy, initiator van het Amsterdamse sleutelbureau AirBnButler is enthousiast over de komst van CILIS. “Een gast voelt zich zo onmiddellijk thuis in jouw omgeving.” Hij noemt wel een risico: de authenticiteit van vakantieverhuur kan verloren gaan. “Ik mis de charme van een handgeschreven briefje op tafel met een aanbeveling van de Turkse speciaalzaak op de hoek.”

CILIS werkt samen met verschillende instanties in Amsterdam, waaronder Taxi Centrale Amsterdam, Thuisbezorgd.nl, I Amsterdam en Het Zwarte Fietsenplan. In Londen werkt CILIS samen met ondermeer Just Eat, Book a Table en Mobacar.