Nieuwe scholen richten zich op techniek, natuurlijk leren of wereldburgerschap

De prijswinnaars tijdens de uitreiking. (Foto: Erik van Rein)
De prijswinnaars tijdens de uitreiking. (Foto: Erik van Rein)
CENTRUM -De onderwijsplannen Klein Amsterdam, Laterna Magica, KIEM vmbo en de Alan Turing School zijn de winnaars geworden van de wedstrijd Onze Nieuwe School. De mensen achter deze plannen mogen hun idee met steun van de gemeente omvormen tot een school. Dat maakte wethouder Simone Kukenheim (D66, Onderwijs) woensdagmiddag bekend.

De vier schoolinitiatieven zijn toegelaten tot de zogeheten Kraamkamerfase, waarin ze met honderdduizend euro ondersteuning van de gemeente hun ideeën voor een nieuwe school in Amsterdam kunnen uitwerken in de praktijk. Het is nog niet bekend of dat ook daadwerkelijk gebeurt, de wetgeving voor het oprichten van scholen moet daarvoor worden aangepast.

124 onderwijsinitiatieven
De vier schoolmakers zijn overgebleven uit een groep van in totaal 124 onderwijsinitiatieven. Daarvan bleven er na een eerste selectie vijftien over, die de afgelopen maanden hun plannen konden doorontwikkelen onder begeleiding van onderwijscoaches. De oprichting van scholen via een open inschrijving is een primeur.

Verschillend
Onder de winnaars zijn veel verschillende initiatieven. Zo richt Klein Amsterdam zich op wisselwerking tussen school, stad en thuis. Ook gaat de school samenwerken met Google. Laterna Magica breidt haar bestaande basisschoolidee voor Natuurlijk Leren uit naar het voortgezet onderwijs. KIEM vmbo richt zijn onderwijs in op de algehele leerachterstand van jongens en de Alan Turing School moet een school worden die leerlingen wil opleiden voor wereldburgerschap. De school zal vijftig weken per jaar open zijn van acht uur ’s ochtends tot tien uur ’s avonds en legt de nadruk op voor- en naschoolse activiteiten.

Overbelaste capaciteit
De wedstrijd Onze Nieuwe School werd vorig jaar uitgeschreven door de wethouder in samenwerking met onderwijsinnovatiebureau Kennisland. De gemeente was op zoek naar vier nieuwe scholen vanwege de overbelaste capaciteit van het huidige Amsterdamse onderwijs en de toekomstige groei van de hoofdstad.