Saskia Belleman: Moeder van de rechtbank

De rechters bepalen in de rechtbank de straf, Saskia Belleman bepaalt de publieke opinie. Op Twitter heeft zij 57.500 volgers. Mensen die niet naar een rechtszaak komen kunnen dankzij haar Twitteraccount toch nog op de hoogte blijven van elk detail. Journalisten die niet opletten, lezen ook haar tweets. En sommige journalisten hebben tijdens het schrijven van een artikel, links haar Twitteraccount openstaan en rechts een leeg Word-document.

‘Saskia, gebruik jij vandaag gewoon #Holleeder?’, vraagt een journalist op de eerste zittingsdag. ‘Ik heb nog even aan Willem H. gedacht’, reageert ze grappend. Alle andere journalisten luisteren mee en weten welke hashtag ze de rest van het proces moeten gebruiken.

Saskia Belleman (58) is rechtbankjournalist van De Telegraaf. In 2010 begon ze tijdens het proces tegen Geert Wilders met twitteren tijdens rechtszaken. Ze doet verslag van de inhoud. Legt uit hoe het in rechtbanken eraan toe gaat. En beantwoordt vragen van twitteraars.

In de rechtbank beantwoordt Belleman vragen van journalisten en bezoekers. Zo ook tijdens het proces van Holleeder. ‘Wanneer is het verhoor van Peter R. de Vries?’, vraagt een journalist. In de pauze van een zittingsdag komen bezoekers naar haar toe: ‘Saskia, mag ik u nog een vraag stellen. Ik zie de advocaten van Holleeder gewoon daar in de rij staan bij het koffiezetapparaat. Moeten zij nu niet bij Holleeder zijn?’ En: ‘Mevrouw Belleman, weet u hoe de middelste rechter heet?’

In de wachtruimtes van de rechtbank doemt de naam Belleman ook vaak op. Een jonge rechtbankbezoeker: ‘Ik had via de Twitter van Saskia Belleman gelezen dat wij geen telefoons mee naar binnen mochten nemen. Ik heb de hele ochtend angstig aan mijn zakken gevoeld of mijn telefoon er toch niet in zat.’

Tijdens de rechtszaak van Holleeder presenteert Belleman zich als de leider van de publieke tribune. Als de microfoon van de rechter uitstaat, wuift ze druk gebarend naar hem toe dat hij uitstaat. Als de videoschermen op de publieke tribune uitstaan, laat ze dat aan de rechter weten met een duim naar beneden. Nadat ze aangaan gaat haar duim omhoog.

Zoals Belleman in de rechtbank is, zo is zij ook op Twitter. Als Holleeder opmerkt: ‘Als je dood bent, ben je dood’, roept Belleman hardop: ‘Dat klinkt Cruyffiaans bijna’. Even later twittert ze:

Bezoeker: ‘Begint de rechtszaak stipt om tien uur of loopt het vaak uit?’

Belleman: ‘Rechtszaken hebben altijd vertraging. De dienst die de gevangenen van de gevangenis naar de rechtbank brengt, heet de DV&O. De Dienst Vervoer en Ondersteuning. Maar omdat ze altijd te laat zijn noemen wij ze de Dienst Vertraging en Oponthoud.’

Bezoeker: ‘Ik kom hier toch alleen maar voor hen.’ (Ze wijst naar haar dochter met haar vriendinnen) ‘Ik heb zelf een boek meegenomen.’

Belleman: ‘Ik weet zeker dat u het ook interessant gaat vinden.’

Meteen nadat de rechtbank heeft geschorst voor een lunchpauze komt de vrouwelijke bezoeker naar Belleman toe. ‘U had gelijk. Ik heb mijn boek nog steeds in mijn tas liggen. Ik heb ademloos lopen luisteren.’