AMSTERDAM – Meer ruimte voor groen, de auto weren uit het straatbeeld en de binnenstad inrichten op fietsers en voetgangers. De Amsterdamse binnenstad moet autoluw worden. Althans dat is de wens van de gemeente. Hoe denken Amsterdammers daar eigenlijk over?

A. Awan (45), pakketbezorger
‘Een groenere omgeving zou wel mooi zijn, maar de stad moet nog wel bereikbaar blijven. Wij als pakketbezorgers, moeten nu al elke dag omrijden vanwege de Paleisstraat. Helemaal via de achterkant van het Centraal Station, dat is wel een probleem. In de autoluwe straten moet dan wel rekening gehouden worden met laad- en losverkeer. Anders moet ik dus al die pakketten naar de overkant van de weg sjouwen? Of met de auto achteruit de weg op als ik een stuk terug moet? Kijk, als je dan toch alle auto’s uit de stad wil halen, maak dan gelijk van de hele stad een fietsstad. Gewoon alle auto’s eruit. Maar dan natuurlijk wel een uitzondering maken voor de bezorgers. Ik heb 250 pakketten in mijn auto liggen. Die kan ik echt niet met een fiets rondbrengen. Ook niet als die elektrisch is. Je hebt auto’s nodig om dit werk te doen. Als het zover komt dat ik mijn werk op de fiets moet doen, dan stop ik met deze baan.’

Nina Schuts (26), medewerkster Stayokay Hostel
‘Een autoluwe straat? Ik had nog niet van de plannen gehoord. Ik weet niet of ik hier een hele sterke mening over heb eigenlijk. Ik geloof wel dat ik met de verkiezingen vorig jaar voor een groenere en schonere stad heb gestemd. Ik ben wel echt voor minder auto’s in het centrum. Maar wat de gemeente dan doet, is stoplichten weghalen. Daar creëer je alleen maar chaos mee. Het voelt voor mij een beetje als een toeristenmaatregel. Die toeristen willen zo graag door de stad lopen, zonder aangereden te worden. En dat is nogal moeilijk voor ze. Dat de gemeente burgers willen betrekken bij deze maatregelen, voelt voor mij als een schijnstem die je krijgt.’

Catherine Kienhuis (52), juriste
‘Ik vind dit een prima plan. Het maakt de stad zo veel vriendelijker. In alle opzichten. De Nieuwezijds Voorburgwal ademt nu de energie en sfeer van auto’s. Dit is het centrum, dat is voor de mensen. Maak er dan ook een centrum van en niet een doorgangskanaal. Dat is ook nog eens beter voor het milieu. Ik loop hier bijna elke dag en zie hoe de straat ontoegankelijk is geworden voor mensen die minder te been zijn. Een autoluwe straat maakt het hier juist toegankelijker en minder anoniem. Het creëert veel meer mogelijkheden om elkaar te ontmoeten. Nu schrikt die chaos juist af en komen veel mensen de deur niet uit. Maar de moeilijkheid van de verandering zit in het gedrag van mensen. Wennen aan iets nieuws vinden we altijd eng en daarom bedenken we bezwaren. Maar waarom zou je geen autoluwe straat willen? Ik zie geen voordeel het zo te houden.’