Deze zussen helpen kapitaalarme gezinnen met gratis bijles en schoolspullen

Imen en Halima Khadroui weten hoe het is om met weinig op te groeien. Als kinderen uit een kapitaalarm gezin ondervonden ze de kwalen van het Nederlandse onderwijssysteem. Nu helpen ze met hun bedrijf Student Outreach kinderen als zij aan gratis bijles en schoolspullen.

Zelf groeiden Imen en Halima Khadraoui op in armoede. Vader vertrok toen ze nog jong waren, moeder sprak lange tijd geen goed Nederlands. Geld voor bijles was er niet, vertrouwen van docenten evenmin. Ondanks goede cijfers op het vmbo, mochten ze niet naar de havo. Maar via het Engelse onderwijssysteem belandden beide zussen toch op de universiteit. Nu helpen ze 45 Amsterdamse kinderen uit kapitaalarme gezinnen met gratis bijles, schoolspullen en advies. ‘Onze bijleskinderen zijn net als wij in de steek gelaten door het systeem. We zijn voor hen niet alleen bijlesdocenten, we zijn ook psychologen en financieel adviseurs.’ 

nieuws

Voor de pandemie leefden ze grofweg 650 kilometers van elkaar gescheiden: Halima op kamers in Amsterdam voor een bachelor economie, Imen in Leeds voor haar opleiding psychologie. Zeven jaar geleden verhuisde de familie Khadraoui naar Engeland, maar in 2018 keerden ze weer terug. Zonder Imen, die in Engeland bleef studeren. In maart vorig jaar besloot zij haar opleiding in Nederland te vervolgen en terug naar haar moeder in Utrecht te verhuizen, ‘om eenzaamheid te voorkomen’. 

Vmbo-advies
Beide zussen onderhouden een moeizame relatie met het Nederlandse onderwijssysteem. Zowel Imen als Halima kreeg na haar Cito-toets een vmbo-advies. Imen: ‘Doordat onze moeder niet in Nederland naar school is gegaan, had ze geen idee wat het schooladvies voor ons betekende. Wij wisten ook niet hoe belangrijk dat was. We waren vooral bezig met sporten en buitenspelen. Ik was elf toen ik de Cito deed. Wist ik veel? Nee. Nam ik die toets serieus? Ook niet.’

Nadat Imen haar vmbo succesvol afrondde, wilde ze doorstromen naar de havo. Maar dat mocht niet. Ook Halima stootte haar hoofd tegen het plafond: ze haalde consistent goede cijfers, maar docenten waren van mening dat ze niet paste bij de ‘havo-cultuur’, terwijl Halima wel aangaf de stap te willen maken. 

Schoolsysteem
Toen ze naar Engeland verhuisden, ervoeren ze de voordelen van een ander onderwijssysteem. In het Engelse schoolsysteem worden kinderen pas na hun zestiende op verschillende niveaus ingedeeld, waardoor Imen en Halima een nieuwe kans kregen om te laten zien wat in Nederland altijd was genegeerd. Imen: ‘In Engeland bleek ineens dat we wel slim waren. ’

‘Het enige wat ik als kind nodig had, was iemand die tegen me zei: als jij naar de universiteit wilt, dan kan dat, en dit is wat je daarvoor moet doen’, zucht Halima. ‘Zonder bijles en ouders die het Nederlandse onderwijssysteem begrijpen was het voor ons veel moeilijker om ons potentieel te bereiken.’

Het idee om gratis bijles te geven aan kansarme basisschoolkinderen kwam toen Imen en Halima de documentaireserie Klassen keken, die gaat over kansenongelijkheid in het onderwijs. Halima gaf al betaalde bijles aan universiteitsstudenten, vertelt ze. ‘Ik dacht altijd al: ik zou dit eigenlijk willen doen voor iemand die het écht nodig heeft. Terwijl we Klassen keken, voelde het alsof we onze trauma’s opnieuw beleefden. We willen niet dat andere kinderen door hetzelfde heen moeten als wij.’

Strijd tegen overheid
Inmiddels hebben acht studenten zich op vrijwilligersbasis bij Imen en Halima aangesloten. Met zijn tienen geven ze 45 basisschoolkinderen bijles, waarvan een groot deel Cito-training. Dankzij een GoFundMe-pagina haalden ze bovendien meer dan duizend euro op, waarmee ze lesmateriaal voor de leerlingen konden aanschaffen. Imen: ‘We geven drie kinderen les die niet eens een laptop hebben, terwijl ze thuisonderwijs moesten volgen. Ze deden alles via hun telefoon.’

Imen: ‘Vaak voelt het alsof we met zijn tweeën vechten tegen een onrechtvaardig systeem. We denken niet dat we dat kunnen veranderen, plannen geen strijd tegen de overheid, ofzo. Als we een paar kinderen helpen hun potentieel te vervullen, dan is dat goed genoeg.’