Hotels in crisis: wees groen, hip of gewoon ‘anders’

Ze zijn niet de enige. Van alles gasten die in Noord-Holland verblijven gebruikt 31 procent tegenwoordig een zogeheten online third party, blijkt uit onderzoeksgegevens van accountantskantoor KPMG. Daaronder schaart het bedrijf iedere internetsite die als tussenpersoon hotelkamers aanbiedt. Onder de online aanbieders zijn veilingsites, boekingssites en aanbiedingssites.

Tik de naam van een hotel in, en de eerste links die je krijgt zijn van sites als hotels.com en booking.com, boekingssites met bijna al het hotelaanbod in een regio. Ilse de Graaff van KPMG vertelt dat een boekingssite zoals booking.com strakke afspraken maakt met hotels die contractueel worden vastgelegd. “Een hotel mag bijvoorbeeld niet onder de prijs van booking.com gaan zitten. Daarnaast moeten ze ook hun laatste kamers via de site aanbieden. Ze hebben dus niet de vrijheid om die via bijvoorbeeld de eigen site voor een hoger tarief te verkopen.” De commissie voor een site als booking.com verschilt, maar ligt volgens De Graaff op ongeveer 15 procent van de kamerprijs.

Aanbiedingen
Naast de boekingssites kiezen hoteliers vaker voor aanbiedingssites als groupon.com, waar hotelkamers korte tijd op worden aangeboden tegen gereduceerd tarief. Ook worden kamers aangeboden op veilingsites, zoals vakantieveilingen.nl en weekendjeweg.nl. Daar kan er geboden worden op overnachtingen in hotels. Het laagste bod is een euro, daarna kan er geboden worden tot de veiling sluit. Deze sites staan volgens De Graaff sterk omdat concurrentie tussen hotels toeneemt. Door de economische crisis raken ze minder makkelijk en snel vol.

Marjorie van Campen, hoofd communicatie en marketing van keten Best Western Hotels in Nederland, legt uit dat een deal op groupon.com “geen vetpot” is. “Maar,” zegt ze, “we komen er net mee uit.” Overnachten in het centrum van Amsterdam, twee nachten voor €62,50 per persoon in het Best Western Leidse Square Hotel. Een korting van 66% op de gewone kamerprijs. “Als ik kijk naar tien jaar geleden, toen het niet op kon in Amsterdam, denk ik niet dat Groupon toen voet aan de grond had gekregen met dit soort deals. De hotelmarkt staat onder druk”, zegt Van Campen.

Toeristen in het centrum van Amsterdam. Foto: Thomas van Mens

Hoeveel groupon.com precies overhoudt aan een samenwerkingsverband wil het bedrijf zelf niet zeggen, en ook de hotels vertellen het niet. Citaatje van Groupon om aan te tonen dat je gebeld hebt. Van Campen van Best Western weet wel dat groupon.com is ontwikkeld met een 50/50-formule, 50 procent voor het bedrijf, 50 procent voor de ondernemer. “Ik weet niet of ze dat ooit gekregen hebben, want daarmee kun je nooit winst maken.”

Dat Best Western kamers van het Leidse Square Hotel aanbiedt voor een derde van de prijs, betekent niet dat het slecht gaat met het hotel, zegt Van Campen. Het driesterrenhotel ligt vlakbij het Vondelpark, het Museumplein en, zoals de naam al verklapt, het Leidseplein. Een aantrekkelijke hotellocatie, die groupon.com volgens Van Campen graag in het assortiment wil. In ruil daarvoor neemt groupon ook andere hotellocaties van Best Western op in het assortiment, hotels die een minder aantrekkelijke ligging hebben. En die hotels hebben door de crisis veel meer moeite vol te raken, beaamt Van Campen. Daarnaast zorgt de plaatsing op groupon.com voor een basisbezetting in de moeilijke wintermaanden en hopelijk wat extra omzet. “Je hoopt dat ook dat die klanten misschien nog een drankje nemen in de bar.”