Kritiek op FashionWeek doet debuterende ontwerpers niets

Flitsende catwalkshows, kleine exposities en glamoureuze feestjes. Vrijdagmiddag is de 24ste editie van de Mercedes-Benz FashionWeek Amsterdam van start gegaan in de Westergasfabriek. De halfjaarlijkse modeweek geeft een podium aan grote en kleine ontwerpers. Het is een walhalla voor modeminnend Nederland.

Er was de afgelopen jaren vanuit de modejournalistiek regelmatig kritiek op de modeweek. De toenemende commercialisering, shows van gevestigde merken als Oilily, het gebrek aan internationaal karakter en de verkoop van kaarten via koopjessite Groupon zou het prestige van de FashionWeek als podium voor beginnende ontwerpers teniet doen. Het doet debuterende ontwerpers Esther Haamke (29) uit Delft en Kaho To (23) uit Huizen niets. “We moeten allemaal klein beginnen.”

Esther Haamke Bij de editie vorige zomer mocht Haamke al een kleine show geven op het openingsfeest. Ze ziet de Amsterdam FashionWeek als een hoogtepunt van haar prille carrière. “Dit is de eerste keer dat ik mijn collectie aan het grote publiek toon. Ik heb mijn label heel klein gepresenteerd, toen was er geen pers. Nu is iedereen er.” Met iedereen bedoelt Haamke de landelijke pers, modebloggers en heel modeliefhebbend Nederland. Dat is waar ze op mikt. “De echt grote namen trekken snel naar het buitenland, dat begrijp ik ook wel. Dat zorgt ervoor dat Amsterdam wat kleiner blijft, en jonge designers meer plek krijgen.” Vanuit haar studio in Broedplaats Acta werkt Haamke aan haar collectie voor de FashionWeek. De sponsoring door grote bedrijven als Mercedes-Benz, Goldwell en Marie Claire is voor Esther alleen maar prettig. Toen ze aan haar vorige collectie werkte had ze twee baantjes ernaast, nu betaalt de FashionWeek mee aan haar show. “Met de sponsoring kunnen jonge ontwerpers met een klein budget een show neerzetten. Ik hoop de volgende collectie met de opbrengsten van de verkoop items, een subsidie of crowdfunding te kunnen maken.”

Ook Kaho To ziet geen kwaad in commercialisering. De collectie die hij op de FashionWeek laat zien is zijn eerste na zijn mode-opleiding. Bovendien produceert hij de hele show ook zelf. “Mijn droom is het opzetten van een eigen label. Met de sponsoring van FashionWeek kan ik nu mijn collectie maken en laten zien.” Voor Kaho To kwam de kans om mee te doen met FashionWeek op het perfecte moment. Hij twijfelde of hij door wilde gaan. “Financieel is het een enorme uitdaging om een label op te zetten. Maar ook creatief. Het is de bedoeling dat mijn kleding uiteindelijk verkocht gaat worden, in de rekken gaat hangen.” Met zijn collectie wil Kaho To laten zien wie hij is, maar voor de Nederlandse markt is dat lastig. “Nederland is niet zo’n mode land, vergeleken met bijvoorbeeld Londen. Daar is veel meer aandacht voor jonge designers.” Door de goedkope tickets die beschikbaar zijn via Groupon zitten niet alleen journalisten en professionals in het publiek, maar ook gewone consumenten. “Dat zijn toch de mensen voor wie je uiteindelijk kleding wil gaan maken.”

Kaho To met collectieKaho To wil met zijn deelname gelijk zijn label lanceren. Het gebrek aan een internationaal karakter stoort hem niet. “De Nederlandse FashionWeek heeft internationaal niet zoveel invloed, maar dat is voor een beginnende ontwerper als ik misschien wel goed. Je moet klein beginnen. Uiteindelijk wil ik ook naar het buitenland. Eerst in Nederland een goede basis opbouwen, dan uitbreiden. Mijn eigen succesvolle label is mijn grote droom.”

Foto’s
Kaho To: MTB Fotografie
Zwart/wit portret Esther Haamke: Niels van Veen
Collectie Esther Haamke: Tim van der Most.