Klanken| Van Instagram naar Amstergram

In Klanken van Amsterdam gaan redacteuren van NAP Nieuws op zoek naar geluiden die typisch zijn voor de stad. Deze keer: de opkomst van de influencer in Amsterdam.

Al scrollend door Instagram lijkt er geen ontkomen meer aan: influencers met de bijhorende sponsorship deals en vlogs. Terwijl ik de Instagram app open op mijn telefoon zijn de eerste woorden die ik hoor: ‘Hallo en welkom bij mijn vlog’. Meestal de populairste woorden van een kort videoverslag, van iemand die van influencen een beroep heeft gemaakt. 

Onlangs maakte de Kamer van Koophandel bekend dat het aantal influencers sinds 2016 gestegen is van negen naar bijna duizend in Nederland. Amsterdam, als hippe hoofdstad, is ook niet meer weg te denken zonder influencers. Dankzij de opkomst van Instagram en youtube is er geen ontkomen meer aan. House of Icons, full service communicatie bureau in Amsterdam, begeleidt sinds 2018 influencers. Hun expertise ligt in het bereiken van Gen Z en Millennials via effective (social) media campagnes. 

Founder Shady Fereidoon, geeft aan dat haar bedrijf mee is gegroeid met de toename van influencers. “Communicatie bureau’s zijn influencers meer gaan implementeren in de all-round strategieën van klanten doordat deze behoefte ook groeide bij brands”, zegt ze. Maar influencer worden is niet zo makkelijk als het lijkt, vooral door de nieuwe algoritimes van media platformen, geeft de oprichtster aan. Toch blijft ze goeie hoop hebben voor de toekomst van influencers. “Het aantal gebruikers nemen niet af en zolang deze blijven groeien, groeit ook de behoefte en is er daarbij kans voor aanbod”, vervolgt Fereidoon. 

Jong geleerd

Of influencers per se een goeie invloed op Amsterdam hebben is nog maar de vraag. Fereidoon vindt wel dat influencers een positief effect hebben op hun volgers. “Je krijgt bijvoorbeeld meer mee over wat er allemaal te doen is in de stad en je gaat sneller wat nieuws proberen”, zegt ze.

Lotte Sorée (17) volgt influencers al jaren, maar neemt de invloed van influencers met een korrel zout. “Sinds dat ik op Instagram zit, word ik al geconfronteerd met Influencers. Al mijn vriendinnen volgen er verschillende”, zegt Lotte Sorée (17). De hipste tenten, de nieuwste modetrends en de grootste auto’s komen voorbij. “Ik probeer influencers altijd wel met een korreltje zout te nemen”, vervolgt Sorée. Mensen van haar leeftijd doen alsof het heel normaal is om een auto te hebben geeft ze aan. “Ik vind het vaak best overdreven om alles online te zetten”, vervolgt ze. Toch snapt Sorée wel dat mensen er hun beroep van maken. “Ik zie mezelf dit later niet doen, maar ik blijf ze wel gewoon volgen”, eindigt Sorée. Wie weet haalt ze toch nog iets uit hun ge-influence.