Autobesitas in Europa: Duitsland neemt maatregelen, volgt Amsterdam?

Na Parijs volgt nu ook Duitsland in de aanpak tegen ‘autobesitas’. In verschillende Duitse steden gaan SUV-eigenaren meer parkeergeld betalen omdat ze een bredere auto hebben. Volgt Amsterdam hen op?

De afgelopen twintig jaar zijn auto’s elke twee jaar een centimeter in de breedte gegroeid. De steeds verder groeiende auto wordt aangeduid met de term ‘autobesitas’. De nieuwe auto in Europa is gemiddeld 1,80 meter. Dat is niet alleen slecht voor het milieu, meldt de Europese Rekenkamer, het zorgt ook voor parkeerproblemen. 

Amsterdam kampt al jaren met doorgezakte kades, instabiele bruggen en een tekort aan parkeerplekken. ‘De openbare ruimte is schaars en het is geen gek idee om een grotere bijdrage te vragen aan auto’s die meer ruimte innemen,’ schreef wethouder Melanie van der Horst vorig jaar in reactie op de Parijse plannen. 

De autobesitas-trend is volgens verkeerspsycholoog Gerard Tertoolen toe te schrijven aan een bepaald type mens dat altijd maar meer wil, én aan de consumptiemaatschappij. ‘Er is een grote groep mensen die de statusfunctie die een auto kan geven heel belangrijk vindt.’ Volgens Tertoolen zijn dat overblijfselen van de evoluerende mens. ‘We blijven primitieve wezens en willen een grote, anonieme, hard rijdende auto. Zo’n auto zou je sterker maken.’

Veiligheid

Wethouder Verkeer Melanie van der Horst vindt de Parijse aanpak interessant, maar stelt wel gelijk dat de manier waarop Parijs een auto beoordeelt, in Amsterdam niet mogelijk is. Dat heeft te maken met technische regelgeving. In Nederland mag je wetterlijk gezien, niet op basis van het gewicht een auto beoordelen. 

De wethouder maakt zich voornamelijk zorgen om de veiligheid binnen de stad. ‘De SUV’s zijn gewoon bedreigend voor fietsers en voetgangers in een stad,’ vertelt ze bij het radioprogramma Spraakmakers. Om de veiligheid te verbeteren en te waarborgen is daarom sinds december en vrijwel heel de binnenstad van Amsterdam een maximumsnelheid van 30 km per uur ingesteld. 

Autovrije binnenstad

Hoe de wethouder ervoor gaat zorgen dat de suv’s zoals in Duitsland en Parijs aangepakt worden weet ze nog niet. De parkeerplekken zijn al eens vergroot en ‘daar heb ik niet nog eens zo’n zin in’. Persoonlijk is Tertoolen meer fan van een andere aanpak om de autodrukte in de stad te verkleinen. Tertoolen: ‘Mensen met een SUV gaan echt geen kleinere auto nemen om een verhoogd parkeertarief te ontduiken, daar hebben ze waarschijnlijk ook genoeg geld voor.’ 

Hij stelt andere maatregelen voor. ‘Het liefst zie je geen auto’s in binnensteden, op wat nodige bedrijfsauto’s na. Pas als alle auto’s de binnenstad uit zijn, merk je wat dat kan betekenen voor de omgeving en de veiligheid.’