Nieuw seizoen ‘Het verhaal van Nederland’ brengt 750 jaar Amsterdam tot leven 

De NPO-serie Het verhaal van Nederland keert terug, dit keer met Amsterdam in de hoofdrol. De derde reeks verschijnt ter ere van het 750-jarig bestaan van de hoofdstad. Producent Remco van der Kruk (54) kijkt terug op het productieproces. 

In vier afleveringen wordt de kijker in letterlijke zin meegenomen door de geschiedenis van Amsterdam. Tegen de achtergrond waarin acteurs historische gebeurtenissen naspelen, vertelt presentator Daan Schuurmans het verhaal van Amsterdam. Van het ontstaan van de stad in de dertiende eeuw, tot het eerste homohuwelijk in 2001. Van der Kruk haalde het Deense format naar Nederland en wist met de vorige seizoenen miljoenen kijkers te trekken. 

Presentator Daan Schuurmans vertelt als ooggetuige de geschiedenis van Amsterdam

Hoe kiest het productieteam welke onderwerpen aandacht krijgen in de serie, en welke niet? 
‘We kunnen niet specifiek op elke historische gebeurtenis ingaan, het is zoeken naar een balans tussen diepgang en het kort aanstippen van onderwerpen. Het redactieteam bedenkt de onderwerpen, als grove puzzelstukken. De schrijvers kneden daar verhalen van. Deze krijgen soms wel zes of zeven versies, nadat het team en de omroep alles hebben nagelezen. Het is echt een samenspel.’

Waarom trekt de serie zoveel kijkers, volgens jou? 
‘Op de middelbare school kregen we alle geschiedenis heel letterlijk te lezen in een boekje, maar als je de geschiedenis dramatiseert, sta je er veel meer bij stil. In de serie komen niet alleen bekende historische figuren voor, zoals Sarphati en Van Eeghen, maar ook fictieve karakters. We verzinnen geen onwaarheden maar kleuren de personages in naar eigen goeddunken. De kijker kan zich met de personages identificeren, waardoor de serie heel invoelbaar is en de kijker direct gegrepen wordt. Het is ook geen documentaire.’ 

‘Op de middelbare school kregen we alle geschiedenis heel letterlijk te lezen in een boekje, maar als je de geschiedenis dramatiseert, sta je er veel meer bij stil’

Wat hoop je in gang te brengen met de serie?
‘Mensen aanzetten tot een gesprek en hun nieuwsgierigheid wekken. Als ze bijvoorbeeld gaan googelen wie Piet van Eeghen was. Veel mensen kennen de namen, maar niet de verhalen achter wat zij voor de stad hebben betekend. Ik vind het al heel mooi als dat bereikt wordt, dat lukt eigenlijk altijd wel.’ 

Waarom zouden mensen buiten Amsterdam de serie kijken? 
‘De NTR was eerst huiverig over de focus op Amsterdam. Het gevaar was volgens hen dat de stad als arrogant en pocherig wordt gezien. Wij brachten het als: we maken een verhaal over onze hoofdstad, en dat is toevallig Amsterdam. De geschiedenis van Amsterdam is uiteindelijk relevant voor heel Nederland. Neem bijvoorbeeld het ontstaan van de stad. De dijken in Noord-Holland waren doorbroken, mensen vluchtten hier naartoe en zo kwam Amsterdam aan haar bevolking. Dat is een geschiedenis die voor iedereen interessant is.’

Nederland kent ook zwarte bladzijden in de geschiedenis. Hoe belichten jullie onderwerpen zoals het slavernijverleden? 
‘In de serie erkennen we de fouten die zijn gemaakt en houden we het objectief en feitelijk. We kijken met onze deskundigen wat we wel en niet kunnen zeggen, en hoe we kwesties zorgvuldig moeten verwoorden. Wel voelt het ongemakkelijk om te vertellen dat je aan mensenhandel hebt gedaan en hebt verrijkt over de rug van anderen. We willen ook geen PR-verhaal over de stad vertellen. We belichten bijvoorbeeld ook het lakse gemeentebestuur eeuwen terug, waarbij burgers aan hun lot werden overgelaten.’ 

De NTR heeft aangekondigd dat er een vierde seizoen over de Tweede Wereldoorlog komt. Zijn er ook al ideeën over een vijfde seizoen? 
‘De grote thema’s hebben we allemaal gehad. We hebben nagedacht over Het verhaal van Suriname. We vinden dat het verhaal van de voormalige koloniën ook verteld moet worden. Maar daarbij kwam de vraag: kunnen wij als Nederlanders überhaupt dit verhaal vertellen. Toen we ons gingen verdiepen in Suriname, kwamen we erachter dat alle materie gevoelig is en dat keuzes heel moeilijk te maken zijn. Toen hebben we besloten dat we er voorlopig van afzien. Je kan niks overslaan, dus daar zal veel tijd overheen gaan. Het voelt als iets wat bijna onmogelijk is. Maar eigenlijk moet het wel verteld worden.’

‘We vinden dat het verhaal van de voormalige koloniën ook verteld moet worden’