Elektronische sleutelhanger bindt de strijd aan met visitekaartje

Visitekaartjes zijn uit, Pokens zijn in. Daar zijn de deelnemers aan de eerste Poken Meetup in Nederland het over eens. Een Poken is een elektronisch visitekaartje waarmee je mensen die je ontmoet als contact kan toevoegen bij online sociale netwerken als Hyves, Facebook en LinkedIn. De netwerkbijeenkomst vond woensdag plaats bij wervingsbureau Netwerven in Amsterdam. Rond de dertig early adaptors uit heel Nederland reisden naar Amsterdam af om elkaar elektronisch de hand te schudden.


Een Poken ziet er uit als een sleutelhanger voor jonge kinderen. Er zijn vijf uitvoeringen: een bij, een gorilla, een pandabeer, een slijmerig monster en een spook. Wanneer je jouw Poken tegen die van iemand anders houdt, worden gegevens uitgewisseld. Dit gebeurd met behulp van Radio Frequency Identification (RDIF) technologie.

Eenmaal thuisgekomen stop je de Poken in de usb-poort van je computer. De mensen die je die dag hebt ontmoet, worden toegevoegd aan je contacten op doyoupoken.com. Bij elk contact staan links naar de sociale netwerksites waar die persoon lid van is. Je kunt kiezen op welke sociale netwerken je het contact wilt toevoegen.

Volgens hardwareontwikkelaar Marco Spirig zijn er inmiddels enkele duizenden Pokens verkocht. Spirig verwacht dat daar iedere maand zo’n tweehonderd bij zullen komen. Tijdens de bijeenkomst zijn er weer enkele tientallen verkocht door reseller Jilles Groenendijk. Iedereen wil met hem Poken. Hij poked met iedereen aan wie hij een Poken verkoopt. Als je veel contacten hebt, krijg je korting bij aanschaf van de apparaatjes.

Aan het einde van de bijeenkomst houdt Spirig zijn Poken tegen die van directeur Leon Willemsens van Netwerven. Vervolgens vraagt Spirig naar het visitekaartje van Willemsens. Die moet zijn kaartje even gaan zoeken. Een ouderwets visitekaartje is wel het laatste dat hij vandaag dacht nodig te hebben. Spirig legt uit dat er van alles fout kan gaan met het Pokensysteem. En als het om serieuze dingen gaat als zakendoen, neemt hij liever geen risico’s.