Campagne ChristenUnie Amsterdam richt zich op ‘allochtone’ kiezer

De Amsterdamse ChristenUnie ziet ‘allochtonen’ als potentiële kiezers. Dat zei een campagnetrainer van de ChristenUnie tijdens een bijeenkomst op donderdag 23 januari in Nieuw-West waar NAP Nieuws aanwezig was.

‘Het electoraat is veelal allochtoon en evangelisch of misschien Rooms-Katholiek’ viel te lezen op een slide van de Powerpointpresentatie die werd vertoond tijdens de training. ‘Twintig procent van de Surinaamse achterban heeft hulp nodig bij het lezen van overheidsdocumenten’ zei trainer Hildebrand Bijleveld, campagneleider van de ChristenUnie in Lelystad. Vanuit het vijftig man tellende publiek komt een kritisch geluid. ‘Ik vind het een gewaagde stelling’, reageerde een man achterin de zaal.

De reden dat hij Surinamers uitlichtte als groep was volgens Bijleveld omdat het nu eenmaal ‘het electoraat van de Amsterdamse ChristenUnie is’. Hij stelde dat een van de belangrijkste onderdelen van de Amsterdamse campagne het mobiliseren van deze potentiële kiezers is. Een woordvoerster van de partij vertelde vooraf dat de training bedoeld was om kandidaten tools aan te reiken voor de verkiezingscampagne. Lijsttrekker Don Ceder zei in een speech aan het einde van de avond dat van het spreken met de term ‘allochtoon’ zijn ‘haren overeind gingen staan’.

Daarnaast wil de partij de bekendheid van lijsttrekker Don Ceder, die eerder op de landelijke kandidatenlijst stond, inzetten. Bijleveld: ‘Mensen willen nu eenmaal bij bekende mensen horen.’ De trainer verwijst naar de status van de lijsttrekker met de term ‘de C- factor’. Normaalgesproken staat dat voor het christelijk aspect van een partij. In de laatste peilingen staat de ChristenUnie op 0 zetels. Vorige gemeenteraadsverkiezingen kwam de partij 162 stemmen tekort voor een zetel.

Klik hier door voor een achtergrond over de campagne-aftrappen van ChristenUnie & D66 in Amsterdam.

Foto bovenaan: de campagnetraining bij de aftrap van de ChristenUnie-campagne Amsterdam.