Amsterdamse poepluiers met vrachtwagen naar Italië

AMSTERDAM – Poepluiers die tijdens een pilot in stadsdeel Oost gescheiden worden ingezameld, gaan met een vrachtwagen naar een recyclingfabriek in Italië. Hoe duurzaam is dat?

Ouders van baby’s in stadsdeel Oost hoeven hun luiers de komende drie maanden niet bij het restafval te gooien. Op vijf plekken in het stadsdeel staan speciale luiercontainers. De proef is een initiatief van het Amsterdamse afvalverwerkingsbedrijf AEB en het internationale Procter & Gamble (P&G), dat onder andere Pampers bezit. De pilot is volgens P&G vooral bedoeld om te leren hoe het inzamelen van luiers het best werkt.

De Amsterdamse luiers worden gerecycled in een fabriek van P&G in Treviso, Noord-Italië. ‘De techniek scheidt plastic, cellulose en super absorberend materiaal van elkaar’, zegt een woordvoerder van P&G. ‘Deze grondstoffen worden vervolgens gebruikt om bijvoorbeeld wasknijpers, stoffen tassen of bio-mest mee te maken.’

‘De techniek scheidt plastic, cellulose en super absorberend materiaal van elkaar’

Woordvoerder Procter & Gamble

De luiers maken hiervoor een reis van 1244 kilometer, omdat Amsterdam nog geen luierrecyclingfabriek heeft. Het transport gebeurt per vrachtwagen. Hoe milieuvriendelijk is dat? ‘We zijn ons bewust van het feit dat er een ecologische voetafdruk zal zijn door de logistiek’, laat de woordvoerder van P&G weten. ‘We bestuderen manieren van transport met een lage uitstoot.’

‘Beter dan verbranden’
P&G zegt te hebben onderzocht wat milieuvriendelijker is: de luiers in Nederland verbranden, of de luiers in Italië recyclen. ‘Recyclen is, rekening houdend met alle bijkomende omstandigheden, nog steeds een betere optie dan verbranden.’ De woordvoerder legt uit dat met het recyclen van 1 ton luiers 500 kg CO2 wordt bespaard. Een retourtje naar Italië met de vrachtwagen leidt volgens P&G per ton transportmiddelen tot een uitstoot van ongeveer 334 kg CO2.

De gemeente Amsterdam is geen initiatiefnemer van de proef; er wordt alleen gefaciliteerd. De gemeente heeft volgens een woordvoerder ingestemd met de proef toen duidelijk was dat de verwerking duurzaam is. Ze vervolgt dat de vrachtwagen helemaal met luiers gevuld is als deze richting Italië vertrekt. ‘Deze keert ook weer vol terug met een retourtransport.’

‘We zijn ons bewust van het feit dat er een ecologische voetafdruk zal zijn door de logistiek’

Woordvoerder Procter & Gamble

Afvalenergiebedrijf AEB onderzoekt ondertussen samen met P&G de mogelijkheden voor het bouwen van een recyclingsfabriek in Amsterdam. ‘Later dit jaar beslissen we of we die investering gaan doen’, zegt een woordvoerder van de Amsterdamse afvalverwerker.

Meer luierrecycling
AEB is niet het enige afvalenergiebedrijf in Nederland dat interesse heeft in het recyclen van luiers. Ook de Nijmeegse afvalverwerker ARN houdt zich bezig met de technologie. Recycling-ingenieur Willem Elsinga zegt dat de eerste reactor op dit moment in Weurt wordt opgestart. Hier worden de eerste luiers al verwerkt.

Weurt is vergeleken met Treviso om de hoek, maar voor de Amsterdamse luiers is geen plek meer. ‘De eerste reactor is al volgeboekt’, zegt Elsinga. In de toekomst is misschien wel ruimte voor luiers uit de hoofdstad. ‘Zodra de eerste reactor goed draait, worden een tweede en derde besteld. In deze reactoren is nog wel ruimte.’ Om de mogelijkheden hiervoor te bespreken, zou de gemeente Amsterdam zich volgens Elsinga bij ARN moeten melden.

De woordvoerder van P&G zegt echter dat het bedrijf de voorkeur geeft aan de eigen luierrecyclingtechnologie. ‘De fabriek in Italië werkt al en hier zijn al 1 miljoen mensen op aangesloten.’

Doorzichtige vuilniszak
Op verschillende plekken in Nederland wordt dus gewerkt aan de bouw van luierrecyclingsfabrieken. Maar is er onder de Amsterdamse ouders eigenlijk animo voor het idee? Kinderopvang Partou aan de Zeeburgerdijk is een van de locaties met een luierbak. Kim van Deursen (31) komt hier haar dochtertje van acht maanden ophalen en zegt dat ze graag wil meedoen aan de proef. ‘Nu gooi ik nog veel luiers weg. Ik vind het daarom interessant om te zien wat ze ermee kunnen maken en op die manier bij te dragen aan het milieu.’

Een andere ouder, Kim Hulscher (33), is minder enthousiast. Ze vindt de proef een goed initiatief, maar ze ziet het niet zitten om een baby én een enorme luierzak op de fiets te vervoeren. ‘De zak is ook nog eens doorzichtig, dus dan ziet iedereen me fietsen met die poepluiers.’