Meer Amsterdamse klachten bij Huurcommissie, wegwerken moeilijk

AMSTERDAM – De landelijke Huurcommissie loopt achter met de behandeling van een onverwacht groot aantal zaken tussen huurders en verhuurders. Tegelijkertijd steeg ook het aantal Amsterdamse klachten het afgelopen jaar.

‘De tent openhouden, terwijl je aan het verbouwen bent.’ Zo omschrijft communicatieadviseur Karin Schenke de situatie van het afgelopen jaar bij de Huurcommissie. Het landelijke overheidsorgaan dat zich over klachten van woninghuurders en verhuurders uitspreekt, had in 2018 gerekend op 6615 zaken, maar moest uiteindelijk de inschattingen bijstellen naar bijna 10.000. Tegelijkertijd werd er een reorganisatie voorbereid die juist moet zorgen voor een snellere afhandeling van zaken. Maar omdat er te weinig medewerkers waren om de grote hoeveelheid klachten te verwerken, zijn de wachttijden voor mensen die een conflict hebben met hun huisbaas nu opgelopen.

Bij de Huurcommissie komen conflicten uit heel Nederland terecht tussen huurders en verhuurders die zij niet zelf kunnen oplossen: bijvoorbeeld over een onverwachte huurverhoging, reparaties die op zich laten wachten of hoge servicekosten. In Amsterdam is de zaak dan vaak eerst al behandeld bij stichting !WOON, maar als die er niet uitkomt verwijzen ze de huurder soms door naar de landelijke commissie. Die kan dan een bindende uitspraak doen over het conflict.

Het aantal klachten dat bij de huurcommissie terechtkwam daalde de afgelopen jaren steeds. De enorme toename van het afgelopen jaar was dus niet verwacht. Ook het aantal Amsterdamse klachten steeg in 2018: van 1.304 naar 1.858 klachten. Dat blijkt uit het antwoord van burgemeester Halsema op schriftelijke vragen van PvdA-fractievoorzitter Sofyan Mbarki, dat woensdag gepubliceerd werd.




Vooral bij het aantal klachten dat over huurverhoging ging, was de stijging opvallend, schrijft Halsema. Dat waren er 204 meer dan in 2017.




Hoeveel klachten er per jaar uit Amsterdam binnenkomen is erg verschillend. In 2013 kwamen er zelfs 4130 klachten uit Amsterdam binnen, zo blijkt uit het jaarverslag over dat jaar: een stijging of daling is dus niet zo opzienbarend.

Dat er nu meer klachten uit Amsterdam komen, past wel in het landelijke beeld, zo staat te lezen in de brief van Halsema. ‘De stijging heeft geen specifieke oorzaak,’ laat Schenke van de Huurcommissie aan NAP Nieuws weten. Onder andere de macro-economische situatie, kennis die een huurder en verhuurder zelf hebben, de hoogte van inflatie en veranderingen in beleid van de overheid of verhuurders kunnen een rol spelen.

De druk op de woningmarkt zorgt misschien ook voor meer klachten, zegt Peter Boelhouwer, hoogleraar Woningmarkt aan de TU Delft. ‘Huiseigenaren vinden soms dat ze vanwege de enorme vraag naar woningen meer kunnen vragen dan het maximale bedrag. Ook zijn er steeds meer particuliere verhuurders. Je kunt je voorstellen dat die zich niet altijd aan de regels houden, vooral als het gaat om huurverhoging.’

Onzekere situatie

Ondertussen duurt het soms 3 tot 4 maanden voordat Amsterdammers van de Huurcommissie een ontvangstbevestiging krijgen van hun klacht, zegt Tjerk Dalhuisen, adviseur van Stichting !WOON. ‘Voor huurders is dat vervelend, want zij zitten in een onzekere situatie.’

Inmiddels zijn er bij de Huurcommissie tijdelijk extra medewerkers aangenomen. Maar zij moeten eerst worden ingewerkt in de ingewikkelde wetten en regelgeving, zegt woordvoerder Schenke. ‘Het duurt dus een paar maanden voordat het effect van extra medewerkers merkbaar is. En voor sommige specialismen zoals bouwtechnische kennis, is het op dit moment door krapte op de arbeidsmarkt heel moeilijk om aan extra medewerkers te komen.’ Het aantal zaken dat nog moet worden behandeld terugbrengen is op dit moment volgens haar de eerste prioriteit.

Noodknop

PvdA-Fractieleider Mbarki zou graag zien dat wethouder Laurens Ivens druk zet op het kabinet om de capaciteit van de Huurcommissie te vergroten, zegt hij als hij gevraagd wordt naar een reactie op de brief van Halsema. Tegelijkertijd wil hij dat het kabinet specifiek met oplossingen komt voor de huurproblemen die spelen in Amsterdam, In Amsterdam wil hij Stichting !WOON in ieder geval ‘zo goed mogelijk faciliteren en waar nodig helpen hun slagkracht te vergroten.’

Een woordvoerder van Wethouder Ivens (Wonen) laat weten dat er vanuit de gemeente ‘niet heel veel meer aan kan worden gedaan dan het steunen van Stichting !WOON.’ De gemeente pleit verder ook voor het invoeren van een ‘noodknop’ tegen de stijging van huren in de middenhuur, zegt de woordvoerder. Die noodknop werd vorig jaar door regeringspartijen D66 en CDA aan Minister Kajsa Ollongren voorgesteld om ‘exorbitante huurstijgingen tegen te gaan’: een tijdelijke maatregel om huurstijging te beperken. Die verkenning loopt nog, meldde Ollongren afgelopen dinsdag in een brief aan de Tweede Kamer.