Hoe Kaptein Tweewielers de coronacrisis de baas blijft

De Stille Stad – Natuurlijk raakt corona de fietsenwinkels, maar Kaptein Tweewielers behaalde vorig jaar ook een omzetstijging van veertig procent. ‘Corona heeft ons aan veel meer klanten geholpen.’

‘Hip’ vindt hij niet het juiste woord. Daardoor lijkt het alsof fietsen een hype is, ‘iets dat volgend jaar weer voorbij kan zijn’, zegt Jeffrey Goudswaard, eigenaar van Kaptein Tweewielers, de fietsspeciaalzaak aan de Overtoom in Amsterdam-West. ‘Maar ik weet één ding zeker: fietsen is een blijvertje.’

Goudswaard – kenmerkende Amsterdamse tongval, halflang zwart haar boven een even zwarte Kaptein-trui – heeft de cijfers voorlopig aan zijn zijde. De fietsbranche explodeerde in het coronajaar 2020. In de eerste maanden bedroeg de omzetstijging van tweewielerzaken meer dan acht procent. De verkoop van racefietsen en mountainbikes, waar Kaptein zich in specialiseert, ging zelfs vele tientallen procenten in de plus, becijferde Dynamo Retail Group vorig jaar al. 

‘De omzet steeg gigantisch’, zegt Goudswaard (41) in een nu verder lege fietsenwinkel. Alleen de werkplaats is open, waar vijf monteurs dag in dag uit doorwerken. ‘We gingen veertig procent omhoog. Het stond hier rijen dik, het leek alsof de hele stad wilde fietsen, nu de sportscholen en -verenigingen gesloten waren.’

Schermafbeelding-2021-01-27-om-20.21.06

De fietsbranche groeide zelfs zo enorm dat er al snel grote tekorten aan onderdelen ontstonden. Dat zal dit hele jaar nog zo blijven. ‘Dat is echt heel vervelend’, zegt Goudswaard. ‘En dan druk ik me beleefd uit.’

Maar hij mag niet klagen, erkent hij na een slok koffie. ‘Het belangrijkste is dat corona ons aan veel meer klanten heeft geholpen, en die klanten zien we nu nog steeds terugkomen.’ 

Goudswaard nam de zaak vijf jaar geleden over van zijn vader, die Kaptein bijna 35 jaar eerder begon, in 1982. ‘Van hem heb ik de liefde voor het fietsen overgenomen’, zegt Goudswaard junior. 

Sindsdien is er veel veranderd. Goudswaard zit op een donkere leren bank, het koffiezetapparaat binnen schootsafstand. ‘Dat zit ook in dat woord ‘hip’, als we dat toch gebruiken’, zegt hij terwijl hij een blik op het apparaat en de verse bonen richt. ‘Een aantal jaar terug hebben we verbouwd. Ik wilde de zaak een typisch Amsterdamse sfeer meegeven, met versgemalen koffie, veel hout en een bakstenen muur. Amsterdam is toch een beetje rauw. Dat wilde ik hier ook.’

Schermafbeelding-2021-01-27-om-20.20.51

Wat in die veertig jaar niet veranderde: de locatie aan de Overtoom, vlak bij het Vondelpark. ‘We zijn hier nooit meer weggegaan. Kaptein hoort bij de Overtoom’, zegt Goudswaard. ‘En andersom ook.’

Wat als fietsen echt hip blijft en Kaptein de groei van de afgelopen jaren doorzet? ‘Dan kan het zo zijn dat we uit dit pand groeien’, zegt Goudswaard ietwat bedachtzaam. 

Hij kijkt even weg, naar een nieuwe partij fietsen waar hij vanmiddag nog mee aan de slag moet. 

‘Daar komt toch ook emotie bij kijken. De zaak die m’n vader heeft opgebouwd, waar ik m’n hele leven onderdeel van ben geweest… In principe gaan we hier niet weg. Of we moeten héél hard gaan groeien.’

Amsterdam is sinds maart 2020 een stuk stiller dan voorheen. In De Stille Stad onderzoekt NAP Nieuws hoe de stad en haar bewoners sinds het begin van de coronacrisis zijn veranderd. Hoe vergaat het de pandemie-hobbyisten bijvoorbeeld? En hoe is het met de dierenasielen, die haast leeg zijn doordat elke Amsterdammer op zoek is naar een harig lockdownmaatje?