Retailers in de Kinkerstraat kiezen nog niet massaal voor afhaalloket

Winkeliers mogen weer een beetje meer: ook niet-essentiële winkels kunnen nu een afhaalloket openen. Een beetje ondernemer deed dat al, volgens Natali Salvaggio. ‘Je kunt er nu alleen niet meer voor beboet worden.’

De gevoelstemperatuur tikt min 7 graden celsius aan in de Amsterdamse Kinkerstraat. Het wegdek is grotendeels schoongeveegd en de sneeuw is modderig geworden. Tram 17 rijdt weer en rommelt luid door de straat, voorbijgangers schuifelen ingepakt in jassen, mutsen en sjaals over de gladde stoep voor de conceptstore Gekaapt. 

Daarbinnen leunt Natali Salvaggio op de toonbank van de lege winkel. ‘Als retailer ben je sowieso afhankelijk van externe factoren. December is dé maand om alles recht te trekken. Het is een gekke gewaarwording om sindsdien dicht te zijn.’ De winkelsluiting duurt tot 2 maart, maar Salvaggio betwijfelt of ze daarna weer open kan. ‘Er is geen stip aan de horizon.’

Funshoppen
Vanaf woensdag 10 februari is ‘click & collect’ ook voor niet-essentiële winkels toegestaan. Klanten bestellen producten online en kunnen ze vervolgens op afspraak in de winkel ophalen. Tussen de online bestelling en het afhalen ervan moet minstens vier uur tijd verstrijken, om ‘funshoppen’ te voorkomen. 

Gekaapt maakte al stiekem gebruik van een afhaalloket. ‘Een beetje ondernemer deed dit al’, zegt Salvaggio. ‘Je kunt er nu alleen niet meer voor beboet worden, dus we kunnen openlijker promoten dat we het aanbieden.’ Of click & collect perspectief geeft aan de winkelier, weet ze niet. Ze haalt vooral positiviteit uit buurtbewoners die al sinds maart met kleine aankopen de winkel een hart onder de riem steken.

Bij damesmodezaak Best Styles staat één van de glazen deuren opengeklapt. Nel, gehuld in een dikke zwarte wollen trui, met een paarse bril en lippenstift in diezelfde kleur, rommelt achterin de winkel. ‘Of het werkt, online bestellen en afhalen? Dat weet ik nog niet, schat. Ik ben pas twee uur open!’

‘Mag ik even naar binnen?’, vraagt een mevrouw met twee volle boodschappentassen aan Nel. ‘Afgelopen zaterdag mocht het wel.’ Nel schudt gedecideerd haar hoofd. ‘Sorry, nee.’ Dan vervolgt ze: ‘Het is eigenlijk te gek voor woorden. Als de mensen hier voorbij lopen en iets leuks zien, moet ik ze naar huis sturen. Vier uur later moeten ze dan weer terugkomen om het op te halen’.

Klantcontact
Aan de overkant van de straat staat bedrijfsleider Michael – kale kop, blauw steentje in zijn oor – met een pinapparaat en een stapel papieren achter de schuifdeuren van koopjesketen Action. ‘Het afhaalloket loopt al goed’, zegt hij opgewekt. ‘We draaien nog niet op volle sterkte, maar we zijn weer met meer mensen aan het werk. Fijn hoor, om na al die weken schoonmaken en opruimen eindelijk weer klantcontact te hebben.’

‘Vanaf maandag konden mensen bestellen voor click & collect, en ze weten ons te vinden’, zegt Michael. ‘En dat terwijl we afhalen nog geen eens hebben gepromoot op onze sociale media of met onze nieuwsbrief. Vandaag is de eerste dag en alles kan vast soepeler, maar die kinderziektes hebben we er snel uit.’

Toch blijven ook heel wat luiken in de straat gesloten. Wat spotjes verlichten de karige etalage van kledingwinkel America Today, achterin de winkel is het donker. Nagel- en haarstudio’s mogen verzorgingsproducten laten afhalen, maar bij kapper Angels Beauty Styles staat een met zilveren slingers versierde kerstboom stilletjes te verpieteren. Alleen voor de kookwinkel vormt zich een rij: daar worden namelijk schaatsen geslepen.