Deze Amsterdamse start-ups innoveren ons eten en drinken

Bananenschilpoeder, plantaardige kazen en sterke drank van koffiedik en sinaasappelschillen. In Amsterdam zijn talloze innovatieve start-ups binnen de voedselindustrie te vinden. Een gesprek met drie van hen.

Banana Peely Bread

Wereldwijd is de banaan een van de meest gegeten fruitsoorten. Helaas ook een van de meest verspilde. Zonde, vonden Cindy Kwako (22) en Sacha Kuipers (25), studenten Food Commerce & Technology bij de Hogeschool Inholland in Amsterdam. Zij ontwikkelden een bananenbrood waarin de hele banaan is verwerkt, schil en al. ‘Alles behalve het topje en het kontje’, zegt Kuipers.

Een bananenschil is namelijk ontzettend gezond: hij bestaat voor 57% uit vezels en bevat allerlei vitamines. Kwako en Kuipers reinigen, vermalen en drogen de schillen en verwerken ze tot een poeder. Dit voegen ze toe aan hun bananenbrood, het ‘Banana Peely Bread’. De bananen halen ze op bij een flitsbezorgingsdienst in Amsterdam, waar bananen met bruine of beurse plekjes anders worden weggegooid. ‘We merken dat veel mensen bananenschillen associëren met afval. Gelukkig reageren mensen altijd positief verrast als ze het proeven.’

De jonge ondernemers willen in de toekomst het bananenschilpoeder ook aan andere afnemers verkopen. Kwako: ‘De smaak van het poeder is neutraal en door het toe te voegen zorgt het voor een hoger vezelgehalte in elk product.’ 

Vegan kazen van Max & Bien

Toen Maxine Agyeman (41) en Jobien Groen (46) steeds vaker plantaardig gingen eten, misten ze een goede kaas voor bij de borrel. Het koppel begon vegan kazen te ontwikkelen in hun eigen keuken in Amsterdam. Een koelkast was al snel niet genoeg. Of twee, of drie.  

Inmiddels zit hun bedrijf, Max & Bien, in een professionele productieruimte en zijn hun kazen te koop in speciaalzaken, supermarkten en restaurants. De plantaardige kazen, van saladeblokjes tot romige blauwader, ontstaan door traditionele methodes toe te passen op noten, tarwe en haver. Ook brachten ze de eerste plantaardige kaaswielen op de markt. 

‘Vegan kazen zijn een beetje een ver-van-je bed-show, dus moeten we inspelen op herkenning: dat je er plakjes van kan snijden of ze op de borrelplank kan serveren’, zegt Groen. Het is belangrijk om vaker te kiezen voor plantaardige opties, vindt Groen, in een wereld waar een vervuilende bio-industrie en dierenleed de norm zijn. ‘Je hoeft geen veganist of vegetariër te zijn om af en toe een vegetarische burger te eten, en zo is het ook met kazen.’

De sterke drank van Dik & Schil

Drie studenten zaten om één uur ‘s nachts hopeloos te brainstormen. Voor hun minor Entrepreneurship aan de Universiteit van Amsterdam moesten ze met een idee voor een bedrijf komen, maar ze hadden nog niks. ‘We moesten het dichter bij onszelf zoeken’, zegt Stijn Fischer (25). ‘We werkten alle drie in de horeca en wilden iets bedenken om een bar duurzamer te maken. Opeens kwam het idee: van restproducten sterke drank maken.’

Ze begonnen met een bakfiets, waarmee ze bij horecagelegenheden sinaas­appelschillen ophaalden. In hun studentenkamer zaten ze urenlang te schillen om de oranje schil te scheiden van de bittere, witte pulp – om zo hun ‘Orangecello’ te maken.

Het ophalen van de sinaasappelschillen heeft Dik & Schil inmiddels uitbesteed en de studentenkamer is ingeruild voor een sociale werkplaats waar ze samen met een team medewerkers schillen. Het assortiment is uitgebreid met een koffielikeur gemaakt van koffiedik en een circulair geproduceerde gin. Maar de bakfiets is nog niet verdwenen: voor de koffiedik fietsen ze nog de hele stad door. 

Die eerste brainstormsessie is inmiddels meer dan twee jaar geleden. In de tussentijd was de horeca maar zo’n negen maanden open. Waar willen ze over twee jaar zijn? ‘Nu de wereld eindelijk weer open is, gaat er voor ons veel gebeuren’, zegt Fischer. ‘Uiteindelijk is het doel om voor iedere sterke drank, een circulair en duurzaam alternatief te bieden.’