Drones boven het IJ: ‘Straks brengen ze pizza op je balkon’

Deze week waren boven het IJ regelmatig drones te zien. Bij deze testvluchten gingen nu nog alleen sleutelhangers of een pakje paracetamol mee, maar als het aan Dutch Drone Delta ligt, wordt er in de toekomst van alles vliegend door de stad vervoerd. Edwin van de Hee geeft een inkijkje in de toekomst van het Amsterdamse droneverkeer.

Edwin van de Hee, docent Drone Engineering & Operations aan het ROC van Amsterdam, houdt zich al jaren bezig met drones. Vandaag begeleidt hij de piloten bij testvluchten over het IJ. Voorlopig dragen deze drones nog vooral een symbolische lading, maar in de toekomst zou er van alles mogelijk kunnen zijn.

Wanneer kunnen we ons diner laten bezorgen door een drone?

‘Nou, dat zal nog wel even duren, vrees ik. Het bezorgen van eten is nog wel een eindje weg. Je ziet wel dat drones steeds meer worden ingezet. De politie gebruikt ze al veel en in Zwolle is nu een proef waarbij ze een drone tussen twee ziekenhuizen kunnen laten vliegen. Wij hopen dat dit pas het begin is.’

Jullie testen deze week samen met allerlei bedrijven. Waarom?

‘Bedrijven willen vooral weten wat al mogelijk is, hoe omstanders reageren en hoe ze in de toekomst gebruik kunnen maken van deze technologie. Bedenk wel, drones zijn nu al behoorlijk snel en nauwkeurig. Er zijn toepassingen waarmee je gewoon uren tijdwinst kan pakken.’

Zoals?

‘Dan kijk ik eerst naar noodsituaties: als ik onder een auto beland en ik ben niet meer te redden, bijvoorbeeld. Ik zou het dan prachtig vinden als mijn hart nog snel via zo’n drone naar een ziekenhuis vervoerd kan worden en zo het leven van iemand anders redt. Of denk aan de snelle bezorging van een heel specifiek bouwmateriaal. Maar, als we verder kijken, is ook commerciële bezorging met drones mogelijk. In Amerika doen ze dat al een beetje.’

Waarom kan dat hier nog niet?

‘Dat is een verschil in wetgeving. Ik zie de regels niet als een hindernis, maar het geeft wel enige remming. Al helemaal omdat Amsterdam binnen de Control Zone van Schiphol valt. In dat hele gebied mag nu maar één zo’n drone tegelijkertijd in de lucht hangen. Bovendien is alles strak geregeld: zo staan we vandaag ook in contact met de luchtverkeersleiding.’

Dus die futuristische dromen zijn nog ver weg.

‘Je ziet wel dat de wetgeving zich langzaam de goede kant op beweegt. Er wordt steeds meer mogelijk. Ik kan me voorstellen dat dat voor sommige toepassingen snel kan gaan. Technologisch is er al veel mogelijk en met name voor klussen waar haast bij is, kan een drone ontzettend handig zijn. Maar een pizzaatje op het balkon laten bezorgen? Dat zal zeker nog vijf à tien jaar duren.’

En wat is jullie rol als ROC deze week?

‘Onze opleiding organiseert het vliegen en onze studenten zijn de piloten. Voor onze studenten is het vooral belangrijk dat ze ervaring opdoen met het vliegen in een complexe omgeving zoals deze. Het is een mooi leermoment.’

Was dat nog spannend?

‘Nou, bij de eerste vlucht zweette ik wel peentjes. Je weet dat het goed gaat, maar er hangt toch vijftienduizend euro boven het open water. Gelukkig is alles gewoon weer zonder problemen verlopen. De piloten van de overkant komen alleen nog even met het pontje hierheen om een ‘drone-selfie’ te maken en dan zit het erop voor vandaag.’

Als ze een drone hadden kunnen pakken, waren ze hier een stuk sneller geweest.

‘Die drones bestaan wel, hè? Onze studenten hebben als experiment een drone gemaakt die zestig kilo kon dragen. Die heb ik toen ook even kunnen besturen. Doodeng.’

Zelfs zonder passagier?

‘Zo’n drone is ingesteld op lagere gewichten. Daardoor moet hij meer moeite doen om het gewicht te verdelen. Als je dan een beweging wil corrigeren, dan slaat die aan de andere kant weer door. En dat dan met propellers van koolstofvezel: dat spat uit elkaar als je iets raakt. Dat kostte veel energie en ik heb dat toen niet lang volgehouden. Maar het kan allemaal al. En drones zullen alleen maar beter worden. In de nabije toekomst zal zelfs het vliegen met zulke drones iets alledaags worden.’

NAP Nieuws maakte ook een video over het dronebeleid van de gemeente Amsterdam. Deze is hier te bekijken.