Een nieuw meldpunt moet ervoor zorgen dat signalen over verwarde en gevaarlijke personen sneller bij de juiste instanties terechtkomen. Dat kondigt de Amsterdamse driehoek van burgemeester, Openbaar Ministerie en Politie maandagmiddag aan. Medewerkers van meerdere organisaties zoals de gemeente, politie, GGZ, GGD en woningbouwcorporaties zijn vanaf deze maandag 24/7 bereikbaar om meldingen rondom verwarde personen beter in beeld te krijgen.
In het afgelopen jaar vonden er twintig steekincidenten plaats in Amsterdam. Een deel daarvan werd uitgevoerd door ‘verwarde personen’. Vaak blijkt uit onderzoek dat de daders al bij meerdere hulpinstanties bekend waren voorafgaand aan het incident. ‘We maken ons grote zorgen om het toenemende aantal verschrikkelijke incidenten’, laat burgemeester Halsema maandagmiddag weten. ‘Ook in 2024 hebben er meerdere incidenten plaatsgevonden die we grondig onderzocht hebben.’ De burgemeester heeft daarom in het najaar aangekondigd om een meldpunt op te zetten voor verwarde personen. De locatie van het meldpunt is op het gemeentehuis om volgens de driehoek te benadrukken dat het onderwerp ‘hoge prioriteit’ heeft.
Steekincidenten in 2023
Aanleiding voor het meldpunt is een onderzoek van de gemeente naar een steekincident uit 2023. Bij dit incident stak een 36-jarige Amsterdammer twee buren neer op de Robert Scottstraat. Een van deze buurmannen komt te overlijden, de andere buurman wordt zwaargewond afgevoerd. De dader was op dat moment al 16 jaar bekend bij politie en hulpinstanties.
In oktober van datzelfde jaar gaat het weer mis op de Hazelaarstraat. Een 63-jarige man steekt zijn buurman dood. Buren en wijkbewoners deden in de maanden voor het incident vele meldingen van overlast bij verschillende instanties. Achteraf concludeerden zorginstantie HVO Querido, gemeente Amsterdam en woningcorporatie Ymere dat ze ‘de meldingen hadden onderschat’.
Het nieuwe meldpunt moet dit soort incidenten voorkomen, doordat burgers voortaan naar één nummer kunnen bellen voor al hun klachten omtrent dit onderwerp. Daarnaast opereren de verschillende organisaties vanuit dezelfde ruimte, waardoor complexe gevallen sneller overlegd kunnen worden.
Meldpunt Zorg- en Woonoverlast is 24/7 te bereiken via 020-552 5000. De pilot loopt vanaf maandag 3 februari en duurt een halfjaar. Bel naar het meldpunt in het geval dat personen verward, agressief of overlastgevend gedrag vertoont.