Kunstwerk zoekt adoptieouder

Afgelopen jaar opende de eerste weeskunstgalerie van Nederland. Galerie Oode aan de Singel verkoopt kunst die al jaren rondzwerft in depots van musea. “Deze kunst verdient het om nieuwe adoptieouders te krijgen.”

Galerie Oode (Foto: Marleen Kurvers)
Galerie Oode (Foto: Marleen Kurvers)
Aan het plafond van Galerie Oode hangt een grote designlamp gemaakt van tientallen, gekleurde draadjes. In het midden gloeit een peertje. Er staat een houten tafel met gerecyclede plastic stoeltjes voor het raam. Aan een donkerblauwe muur hangt een schilderij. Twee ogen kijken met een priemende blik de ruimte in. Galeriehoudster Marleen Kurvers (33) schenkt groene thee in een sierlijk glas en loopt in de richting van een zwart trapje achterin de ruimte.

Onterfd Goed
Sinds oktober 2014 verkoopt Kurvers als eerste galeriehoudster in Nederland weeskunst. “Kunst uit museumdepots, op zoek naar nieuwe adoptieouders.” Ze werkt samen met Stichting Onterfd Goed. De stichting krijgt weeskunstwerken uit het Sikkens museum en van de gemeenten Utrecht en Oss. Dieuwertje Wijsmuller, projectmanager van Onterfd Goed, vertelt dat twee op de drie musea ter wereld depotproblemen hebben. “Veel depots zijn te vol, of verkeren in slechte omstandigheden.” Musea kunnen maar één tot vijf procent van hun collectie tentoonstellen.

Sinds de crisis is de depotkwestie op scherp komen te staan, vertelt Wijsmuller. “De laatste jaren zijn veel musea kritisch naar hun collectie gaan kijken en naar de boodschap die ze als museum uit willen dragen. Het gevolg hiervan is dat een deel van de werken niet langer onderdeel kan uitmaken van de museale collectie. Die werken komen bij Onterfd Goed terecht en stellen wij beschikbaar voor adoptie.”

Onderbuikgevoel
Kurvers kiest bij Onterfd Goed de werken uit die ze graag wil verkopen in haar galerie. Ze combineert de weeskunst met het Dutch design van jonge ontwerpers. “Ik heb in 2013 het platform dutchdesignyear.com opgericht. Veel kunst daarvan exposeer ik nu bewust sámen met weeskunst in mijn galerie. Ik kies de weeskunst uit op basis van een onderbuikgevoel. Ik heb zelf de kunstacademie gedaan, ik heb er dus wel een beetje kijk op.”

Ze loopt het zwarte trapje op en wijst naar twee kunstwerken achterin de hoger liggende ruimte. Een koperen kastje staat te glimmen in het licht. Aan de muur hangt een groot kunstwerk waarin witte en oranje papieren stukjes aan elkaar genaaid zijn. “Dit kastje is design van Niek van der Heijden, het papieren werk is weeskunst. Ik vind het mooi om in mijn galerie natuurlijk materiaal te combineren met de harde, industriële sfeer van dit kastje.”

Galerie Oode (Foto: Marleen Kurvers)
Galerie Oode (Foto: Marleen Kurvers)

Marleen Kurvers is nog geen half jaar open en heeft al honderden weeskunstwerken verkocht. “Soms verkoop ik de kunst voor een tiende van de prijs die het ooit waard is geweest. Dat maakt de kunst toegankelijk voor een grote doelgroep.” De kunst is al ouder, en soms is bijvoorbeeld de lijst een beetje beschadigd. “Bovendien hebben de kunstenaars op het moment dat ze het werk in het verleden aan een museum verkochten al geld voor hun werk gekregen”, zegt Kurvers. Daardoor kan Galerie Oode het werk voor weinig geld verkopen. “Wij verkopen hier nu bijvoorbeeld originele Pim Troosters’ uit de jaren negentig voor 600 euro. In gewone galeries ging zo’n Trooster niet weg voor minder dan 3000.” Kurvers wijst trots naar een groot gekleurd schilderij dat aan de muur hangt.

Pareltjes zoeken
Kurvers vraagt kunstenaars om toestemming voor ze hun werk verkoopt in haar galerie. “Vaak zijn ze enthousiast omdat ze na jaren in een depot weer worden geëxposeerd. Onlangs kwam kunstenares Agnes van Genderen nog langs met een paar lijsten om haar werken in op te hangen.”

Kurvers ziet het als een sport om pareltjes te vinden tussen alle depotwerken. “Ik krijg vaak de vraag of die kunstwerken niet voor niets in een depot liggen.” Dat is volgens Kurvers niet waar. “Musea hebben zoveel werken dat er ze met pijn in hun hart afstand van doen. Ik vind het een mooi idee om die werken een nieuw onderkomen te geven, dat verdienen ze.”