Musical is ondergeschoven kindje, maar niet in Amsterdam

AMSTERDAM – De musical wordt niet op waarde geschat door journalisten, beleidsmakers en wetenschappers. Dat blijkt uit advies van de Raad voor Cultuur. Amsterdamse media zijn het hier niet mee eens.

Volgens de Raad voor Cultuur is er ‘behoefte aan een serieuzer discours rond het genre musical’. Dit is een uitspraak die het adviesorgaan van de regering doet over de toekomst van muziektheater.

Een van de adviseurs van de Raad voor Cultuur is Bart Dieho. Hij publiceert deze maand het boek De Nederlandse musical, waarin hij onder andere schrijft over de musical als ondergeschoven kindje. Volgens hem komt het gebrek aan interesse grotendeels door een achterstand in musicaleducatie op scholen.

Maar ook de Nederlandse pers zou bijdragen aan het probleem. ‘[Recensies zijn vaak niet langer dan vierhonderd woorden, waardoor er weinig ruimte is voor diepgang’, aldus Dieho. Ten slotte vindt hij het teleurstellend dat er in de afgelopen zeventig jaar bijna geen wetenschappelijke artikelen zijn gepubliceerd over musicals.

De Amsterdamse nieuwsorganisatie AT5 onderschrijft dat er weinig aandacht is voor musicals. Maar dit betekent niet zij de musical niet serieus nemen. AT5 heeft simpelweg niet de middelen om apart over musicals te berichten. De focus ligt vooral op de (fictie)film en documentaire gemaakt in Amsterdam. ‘Maar als een musical een sterke link heeft met Amsterdam, dan zullen we er in veel gevallen wel over schrijven’, aldus AT5-redacteur Lieke Malcorps.

Ook Het Parool is het niet eens met de conclusie van de Raad voor Cultuur. Volgens Kunst en Cultuur-redacteur Patrick van den Hanenberg is het onzin dat er geen aandacht is voor musicals. Wel is er veel onwetendheid. ‘Mensen zeggen weleens: ik houd niet van musicals. Dat is zo ontzettend dom. Dat is net zoiets als zeggen dat je niet van films of muziek houdt. Je houdt niet van een bepaalde sóórt film, muziek of musical. Dat is iets heel anders.’

Het Parool heeft momenteel twee redacteuren in dienst die schrijven over musicals. Wel hebben deze redacteuren slechts vierhonderdà vijfhonderd [woorden per recensie. ‘Helaas is het onderdeel van een trend’, zegt Van den Hanenberg. ‘Alles moet sneller.’