‘Circulaire’ startups in de prijzen op kick-off

AMSTERDAM – De Week van de Circulaire Economie begon met een knaller voor Filip Roose en Mirjam de Bruijn. De twee jonge ondernemers wonnen maandagmiddag de KIDV-challenge en ontvingen ieder 25.000 euro om in hun startups ‘Slimbox’ en ‘Twenty’ te steken. Ze kregen de prijs overhandigd tijdens het kick-off event van de Week van de Circulaire Economie in Circl, een duurzaam restaurant-annex-conferentiecentrum op de Zuidas.

Circulair verpakken, dat moeten we met z’n allen veel meer gaan doen als we het klimaat willen redden. Althans, wel als het aan Chris Bruijnes ligt. Bruijnes is directeur van het Kennisinstituut Duurzaam Verpakken (KIDV), dat zich inzet voor minder verspilling in de verpakkingsindustrie. ‘Als jij iets online bestelt, ontvang je dat in een doosje. Maar om die doos zelf zit vaak nog een hoop lucht, veel plastic en soms zelfs nóg een doos. Zelfs een propvol bestelbusje vervoert nog altijd 50% lucht. Dat kan efficiënter.’

Koelingsfolie van kippenveren

En daarom loofde het Kennisinstituut afgelopen zomer de KIDV-challenge uit. Startende ondernemers werden daarin uitgedaagd om hun beste circulaire verpakkingsproduct te pitchen. Dat laatste zijn verpakkingen die een zo klein mogelijke impact op het milieu hebben. Als het even kan zijn die verpakkingen makkelijk herbruikbaar en licht in gewicht zodat er ook op transportenergie kan worden bespaard.

Het KIDV selecteerde uit eenentwintig voorstellen zes startups die hun product mochten komen pitchen op de kick-off in Circl. Ieder kregen zij 90 seconden om het publiek en de jury te overtuigen van de kwaliteit van hun product. Zo was er Re-Pack, een bedrijf dat herbruikbare enveloppen en dozen maakt. Of Pluumo, een Britse startup die koelingsfolie uit kippenveren produceert.

Dozen die niet passen

Maar het meest overtuigend vond de jury Slimbox en Twenty. Slimbox is een machine die razendsnel verpakkingsdozen op maat kan maken om zo te grote dozen overbodig te maken. ‘Mijn vader vroeg mij en mijn broer of wij voor hem een machine konden maken die producten op maat kon inpakken,’ legt Roose uit. ‘Mijn vader heeft een drukkerij en moet de hele tijd dingen versturen in verschillende maten, posters, boeken, handleidingen. Die dozen pasten nooit en hij stoorde zich daaraan. Wij zeiden: tuurlijk pa, dat kunnen wij maken, maar tegelijkertijd dacht ik bij mijzelf: ‘zouden er niet meer bedrijven zo’n machine willen hebben?’ aldus Roose. Zo zag Slimbox het levenslicht.

Weg met flessen shampoo

Twenty is het geesteskind van Mirjam de Bruijn, een 26-jarige Design Academy-alumna. Zij ergerde zich aan de enorme hoeveelheid flesjes met vloeistoffen in de supermarkt. ‘Dat schap met flessen shampoo en tandpasta bij de supermarkt? Tachtig procent daarvan kan weg. Neem douchegel, daarvan koop je een fles van zeg, een halve liter. Dat is bijna een halve kilo aan gewicht waarvan tachtig procent uit water bestaat. Toen dacht ik, waarom laat je dat water niet gewoon weg. Dat kun je als consument namelijk ook best zelf toevoegen. Zo ontstond het idee om cosmetica-, maar ook schoonmaakproducten als capsule te verkopen in plaats van als vloeistof.’

Met het prijzengeld wil de Bruijn haar product verbeteren. ‘Nu moeten consumenten nog heet water gebruiken om de capsule op te lossen. Ik vind niet dat je van een klant kan verwachten dat ze daar zelf aan denken. Dus ga ik het geld in onderzoek steken zodat de capsules ook met koud water oplosbaar worden. Zelf heb ik helemaal niets met scheikunde. Op de middelbare school heb ik dat vak na heel veel bijlessen maar laten vallen, dus ik laat de wetenschappers van de Hogeschool Arnhem Nijmegen dat lekker voor mij uitzoeken. Als ik daarna nog geld over heb, stop ik dat in marketingonderzoek.’

Mirjam gaat haar capsules verbeteren met het geld