Stormchasers 2.0: wie verdient er aan de storm?

Zeker 90 miljoen euro. Dat is de landelijke prognose van het Verbond van Verzekeraars voor de schade na de westerstorm. Vier uur lang raasde de storm over Amsterdam. Omgevallen bomen en losgewaaide dakpannen zorgden voor veel schade in de binnenstad. Maar wie profiteert er van de storm?

‘Binnen drie uur kregen we meer dan veertig spoedaanvragen binnen’, zegt een medewerker van WH Dakdekkers- en Loodgietersbedrijf uit Amsterdam-Noord. ‘Op een normale donderdagochtend zijn dat er hooguit drie. Nu bleef de telefoon maar gaan en hebben we meermaals nee moeten verkopen. Gewoonweg omdat we het aantal aanvragen niet aankonden.’

[aesop_quote type=”pull” background=”#282828″ text=”#ffffff” width=”30%” align=”right” size=”2″ quote=”‘We kunnen natuurlijk geen vaklui uit de hoge hoed toveren'” parallax=”off” direction=”left” revealfx=”fromright”]

Het bedrijf is voor de aankomende twee weken volledig volgepland. ‘We kunnen natuurlijk geen vaklui uit de hoge hoed toveren. Onze vier mensen zijn nu hard aan het werk om alle afspraken na te komen.’

Scooters in de gracht
Ook bij Scooter One aan de Spuistraat ging de telefoon een stuk vaker. Bij het bedrijf stroomden de eerste meldingen van schade donderdagochtend al snel binnen. ‘Normaal krijgen we op donderdagochtend hooguit één schademelding, nu loopt het in de tientallen. Het gaat om scooters die zijn omgewaaid, tot tweewielers die in de gracht zijn beland.’

Maar het bedrijf heeft niet alleen profijt van de storm. ‘We moeten in de ochtend altijd ruimte creëren en zetten onze scooters zoals gewoonlijk voor de winkel. Om 10 uur begon het echt hard te waaien en waren we net te laat met de scooters naar binnenhalen’, zegt medewerker Kaya (31) die zijn scooters één-voor-één zag omvallen. ‘Het was net een domino-effect.’

Taxi’s in Amsterdam. Foto: Sherman W. via Flickr.

Meer taxi’s
Taxicentrale Amsterdam (TCA) ging al uit van een drukke donderdag. ‘Als het openbaar vervoer uitvalt merken wij dat gelijk. Met deze weersvoorspelling leek dat te gaan gebeuren. Het was wel zeer extreem, de treinen reden pas rond 21.00 uur weer’, zegt Gitte Biekmann, PR-medewerker van TCA.

‘Chauffeurs zijn zelfstandig en bepalen zelf of ze gaan rijden. Gelukkig waren er genoeg beschikbaar, want uiteindelijk hebben we een ruime verdubbeling gehad van het normale aantal ritten.’ Ook op de centrale waren meer medewerkers aan het werk. ‘ Al met al hebben we het aardig kunnen bolwerken’, zegt Biekmann.

Gebroken ruiten
Glashandel Accuut Amsterdam uit West heeft het extra druk gehad. ‘Op een normale donderdag krijgen we dertig tot zestig aanvragen. Nu kwamen daar nog eens tachtig meldingen bovenop’, zegt een medewerker. ‘We zijn ons gaan toeleggen op de noodklussen. Dat waren vooral veel uitgewaaide kozijnen en ramen van hard dichtgeklapte deuren’

De storm maakte het werk soms wel lastiger. ‘We hebben wel veel ‘gewoon’ werk moeten afzeggen. Kraanklussen op tien hoog kun je bijvoorbeeld niet doen, want dat is met veel wind te gevaarlijk. Uit voorzorg hebben we zulke klussen maar afgezegd.’

 

[aesop_quote type=”pull” background=”#282828″ text=”#ffffff” width=”30%” align=”left” size=”2″ quote=”‘Als je met ruiten gaat lopen terwijl het zo hard waait, ga je surfen'” parallax=”off” direction=”left” revealfx=”fromleft”]


Trampoline
Ook Glasnet 24 ondervond extra drukte. ‘In Amsterdam hebben we op een gegeven moment zeven aanvragen gekregen binnen anderhalf uur. Daar zaten redelijk extreme gevallen bij. Takken die door ruiten waren geslingerd en zelfs een trampoline die tegen een raam is gevlogen’, zegt Rob Beekman, glaszetter bij Glasnet 24.

Veiligheid gaat voor alles volgens Beekman. ‘Ik heb een paar eigen klussen moeten afzeggen. Als je met ruiten gaat lopen terwijl het zo hard waait, ga je surfen. Voor je het weet lig je vijf straten verderop.’

Overnachten
Het Sheraton Hotel bij luchthaven Schiphol kende een piekmoment tijdens de storm. Voor het hotel is dat niet de eerste keer; het ervaart vaker extra drukte als gevolg van weersomstandigheden. Met 160 vaste werknemers in dienst hebben ze de extra drukte op kunnen vangen. Het Sheraton Hotel heeft geen ‘nee’ hoeven verkopen aan potentiële klanten. Afgelopen nacht was het hotel voor tachtig procent bezet.

 

Foto: Judy van der Velden via Flickr.