‘Drukte-gekte jaagt Amsterdamse klant weg’

AMSTERDAM – De gemeente moet stoppen met roepen dat het druk is in de stad, vinden winkeliers en horecaondernemers in de binnenstad. Ze missen de Amsterdamse klant en wijten dat aan een ‘drukte-hetze’ door de gemeente.

Dat is een van de uitkomsten van de ‘Amsterdam City Index’ die maandag door belangenbehartiger Vereniging Amsterdam City werd uitgebracht. Een van de grootste zorgen van ondernemers is ‘de negatieve benadering van toeristen’ en de ‘houding van de gemeente in de drukte-discussie.’ Dat schrikt Amsterdamse klanten af, aldus de Index.

De Index is een barometer voor Amsterdamse ondernemers. Ieder jaar peilt de Vereniging Amsterdam City daarin de stemming onder ondernemers door middel van een enquête. Die enquête wordt onderbouwd met CBS-cijfers over onder andere de omzetten, huurprijzen en misdaadmeldingen in het zogenoemde Centrum-XL-gebied, dat het stadscentrum en de stadsdelen daaromheen beslaat.

Minder Amsterdammers
De ‘drukte-discussie’ leidt nu al tot minder Amsterdamse bezoekers, merken ondernemers rond het Leidseplein. ‘We zien dat er in het weekend steeds minder mensen naar het Leidseplein komen’, vertelt Robert Domhof van de ondernemersvereniging Horeca Leidsebuurt. ‘Zelfs op de donderdagen is het rustig. Normaal is dat dé drinkavond voor studenten.’

‘Ze roepen maar dat het op het Leidseplein vol en vies is. De ombudsman noemde onze buurt zelfs een ‘urban jungle’. Nou, als je dat maar lang genoeg herhaalt blijven de Amsterdammers vanzelf wel weg.’

‘… de ‘burgerrestaurants’ floreren en kwaliteitshoreca verdwijnen.’

Op die manier wordt de middenstand op en rond het Leidseplein afhankelijk van de toerist, die minder gevoelig is voor berichten in de media. Met als gevolg dat de ‘burgerrestaurants’ floreren en kwaliteitshoreca verdwijnen, aldus Domhof. ‘De doorsnee toerist maakt het niet zoveel uit waar die eet, maar als jij met vrienden gezellig ergens wil eten ga je volgens mij niet in een burgerbar zitten.’

Ook winkeliers merken dat de Amsterdammer het centrum begint te mijden. ‘Als ik op zaterdagmiddag in m’n zaak op de Haarlemmerstraat sta spreek ik meer Engels dan Nederlands’, vertelt Menno van Meurs, eigenaar van kledingwinkels Tenue de Nîmes. ‘De Amsterdammer die wordt doodgegooid met verhalen over de drukke en onleefbare binnenstad heeft gewoon geen zin meer om de stad in te gaan. Ergens snap ik dat wel.’

Wel blij met toeristen
Dat de Amsterdammer gemist wordt betekent overigens niet dat ondernemers niet blij zijn met toeristen, licht Christine Govaert van Vereniging Amsterdam City toe. ‘Een ondernemer moet gewoon geld verdienen. Dat klinkt vies, maar dat is wel de realiteit. Als toeristen kunnen compenseren voor de misgelopen omzet is dat voor ondernemers alleen maar goed nieuws.’