De VU corrigeert: betalen voor een scriptie zonder taalfouten

AMSTERDAM – Studenten van de Vrije Universiteit kunnen vanaf 1 februari tegen betaling hun scriptie laten nakijken op spel- en taalfouten. Hiermee hoopt de VU studenten te ontmoedigen gebruik te maken van commerciële bureaus die vergelijkbare diensten aanbieden.

Voor 47,50 per uur kunnen studenten hun Nederlands- of Engelstalige scriptie vanaf volgende week door docenten van de VU laten corrigeren. Dat maakte de Amsterdamse universiteit deze week bekend. Veel Nederlandse universiteiten hebben al een schrijfcentrum waar studenten die moeite hebben met academisch schrijven terecht kunnen voor coaching, maar de VU is de eerste onderwijsinstelling die tegen betaling eindproducten nakijkt op taalfouten.

Volgens initiatiefnemer Gea Dreschler is het nodig dat studenten bij de VU zelf terecht kunnen voor taalkundige correcties, omdat sommige commerciële partijen zich ook met de inhoud van de scriptie bemoeien. ‘Daar zijn wij als docenten op tegen, omdat het dan onduidelijk is wat de student zelf heeft gedaan en wat van zo’n bureau komt’, zegt Dreschler. ‘Je kunt natuurlijk nooit helemaal controleren waar studenten heen gaan, maar hopelijk wordt het met deze redigeerdienst wel duidelijker waar ze hulp mee hebben gehad en op welke manier.’

Inhoud
Stijn Loeber van Afstudeerbegeleider.nl is niet bang dat hij klanten kwijtraakt aan de redigeerservice van de VU. ‘Studenten komen naar ons toe omdat ze vastzitten op de inhoud, niet omdat ze hulp willen met hun taal. Wij gaan dan met ze sparren over hun onderwerp en leggen bijvoorbeeld uit hoe je überhaupt een theoretisch kader opstelt.’

Loeber snapt dat de VU wil voorkomen dat studenten te veel inhoudelijke hulp krijgen. ‘Wij zeggen tegen studenten: ga aan de slag en kom maar terug als je er niet uitkomt. Maar er zijn ook bureaus die het veel meer voorkauwen.’ Toch denkt hij niet dat de redigeerdienst van de VU daar verandering in zal brengen. ‘Het is goed om studenten meer feedback te geven op hun taal, maar als je het doet om te voorkomen dat studenten externe hulp inschakelen dan vis je achter het net. Als je vastloopt op de inhoud, dan maken de d’s en de t’s je echt niet zoveel uit.’