Fifteen minutes of fame bij open podium ‘Open BAC’

AMSTERDAM – Voor iedereen die podiumambities heeft, is er de Open BAC: een ‘try-outpodium’ dat elke dinsdagavond plaatsvindt in het Betty Asfalt Complex in Amsterdam. NAP Nieuws liep mee met singer-songwriter Gerben Roosink (28) die deze week voor de eerste keer meedeed. 

‘Als ik vroeger achterin de auto meezong met de muziek, riep mijn vader meteen dat ik mijn mond moest houden’, vertelt Gerben Roosink in het café van het Betty Asfalt Complex. Zijn mintgroene gitaar leunt tegen de rand van de tafel. ‘Meestal hield ik er dan meteen maar weer mee op, omdat ik dacht dat ik het niet kon.’ Een gedachte die nog lang door zijn hoofd bleef spoken.

Een paar jaar later probeerde hij in de brugklas voor een groep medeleerlingen te zingen. ‘Er kwam alleen geen geluid uit mijn keel. De docent trok me toen maar van het podium af.’ Gerben kan er nu om lachen, maar het heeft lang geduurd voordat hij weer durfde te zingen in het openbaar. Mede door zijn werk – hij geeft trainingen in persoonlijk leiderschap en stimuleert mensen hun drijfveren te onderzoeken – wilde hij weer meer doen met zijn liefde voor muziek. ‘Ik vind het ontzettend leuk om te zingen en wil er gewoon goed in worden’, vertelt Gerben. 

Het Betty Asfalt Complex voor het open podium begint

Verraad

Vanavond treedt Gerben voor de eerste keer op bij de Open BAC. Een avond waarbij zangers, cabaretiers en allerlei andere uiteenlopende entertainers vijftien minuten krijgen om het publiek te vermaken. Veel bekende cabaretiers zijn hun carrière hier begonnen. Theo Maassen, Paulien Cornelisse en Paul de Leeuw probeerden hun eerste grappen uit bij de Open BAC. Het publiek staat erom bekend erg vergevingsgezind te zijn, waardoor de sfeer ongedwongen is. Uitglijders worden de performers niet al te zwaar aangerekend. 

De leiderschapscoach heeft twee nummers voorbereid voor zijn fifteen minutes of fame. ‘Het eerste nummer heb ik zelf geschreven. Toen ik van Twente naar Amsterdam verhuisde, had ik het gevoel dat mijn Twentse vrienden dat als verraad ervoeren. Daar gaat dit liedje over.’ Het tweede nummer is een cover van Crazy van Gnarls Barkley, en volgens Gerben dus minder eng om te zingen. ‘Iets wat je zelf hebt gecreëerd, staat dichter bij je. Daarom is het erger als mensen dat niet leuk vinden.’

De presentatrice van vanavond tikt Gerben op zijn schouder. ‘Kom je mee? We gaan bijna beginnen.’ De singer-songwriter neemt de laatste slok van zijn biertje en pakt zijn mintgroene gitaar op. ‘Als ik zenuwachtig ben, probeer ik mezelf toe te spreken alsof ik een kind ben. Dan zeg ik in mijn hoofd dat ik vooral lol moeten hebben en het niet erg is als er iets misgaat. Dat helpt meestal wel’, vertelt Gerben vastberaden.

Schijnwerpers

De Twentenaar is direct als eerste aan de beurt. Hij neemt plaats op de kruk die midden op het podium staat en knippert even met zijn ogen tegen het felle licht van de schijnwerpers. Hij schuift een paar keer heen en weer en speelt dan de eerste paar akkoorden op zijn gitaar.          

Gerben zingt zijn zelfgeschreven nummer

Voordat hij aan het tweede nummer begint, vertelt Gerben kort aan het publiek waarom hij hier vanavond is. ‘Het is erg belangrijk om uit je comfortzone te komen en nieuwe dingen te proberen. Ik ben al vaker hard op mijn bek gegaan tijdens dit soort avonden. Maar toch moet je het blijven doen.’ Uit de zaal klinkt wat instemmend geklap. Gerben begint aan het tweede deel van zijn optreden.’You make me craaaaazzyyyyy’, zingt hij in de microfoon.

In de pauze na zijn optreden haalt Gerben nog een drankje bij de bar. Op de vraag of hij tevreden is, antwoordt hij bevestigend. ‘Ja, ik had het erg naar mijn zin.’ Op zijn gezicht verschijnt een glimlach. Gerben heeft zichzelf als doel gesteld elke week op te treden voor mensen die hij niet kent, maar ambieert voorlopig nog geen professionele carrière in de muziek. ‘Misschien over een jaartje of tien.’ 

Zingen in de auto is in ieder geval geen probleem meer.