De kinderen van het Leerorkest

AMSTERDAM – Het Leerorkest viert dit jaar zijn derde lustrum. Daarom geeft het in juni een optreden in het Concertgebouw. NAP Nieuws nam een kijkje bij de repetities en sprak met de jonge muzikanten.

Als ze zichzelf zou oprollen, zou Mayua (8) makkelijk in de trommel passen die naast haar staat. Maar als je haar met haar stok hard op het instrument ziet slaan, lijkt ze veel groter dan het slagwerk. Ze heeft dan ook gekozen voor de grote trom, omdat ze houdt van ‘harde instrumenten die je goed kunt horen’.

Binnenkort speelt ze met het Wijktalentorkest in het Concertgebouw, ter ere van het vijftienjarig bestaan van het Leerorkest. ‘Dan is ook mijn neefje Floran jarig,’ zegt ze, ‘dus ik ga tegen mijn moeder zeggen dat ze mijn optreden moet filmen. Mijn muziek is dan mijn cadeau voor Floran.’

Mayua (8) met de grote trom
Het Leerorkest en het Wijktalentorkest

Het Wijktalentorkest is een initiatief van het Leerorkest. Stichting Leerorkest faciliteert muziekles op basisscholen in kwetsbare wijken in Amsterdam. Voor kinderen uit deze wijken is het namelijk vaak niet vanzelfsprekend om een instrument te leren bespelen. Onder schooltijd krijgen leerlingen les van het Leerorkest en als ze het leuk vinden, kunnen ze meer les krijgen door na schooltijd deel te nemen aan het Wijktalentorkest.

Op de gangen van basisschool Bijlmerhorst in de Bijlmer is het donderdagmiddag niet stil, ook al zijn ze verlaten. Vanuit de lokalen klinken allerlei instrumenten luid door elkaar heen, als kinderen die elkaar proberen te overschreeuwen, maar dan melodieus. Afhankelijk van de deur die je opendoet, overstemt een bepaald instrument.

In de groei

Achter de tweede deur spelen Alicia (10) en Jermaine (8) op hun harp. Ze luisteren aandachtig naar het tellen van hun lerares. Op elke tel slaan ze de E-snaar aan. Jermaine speelt naast harp ook contrabas en Alicia viool. Is het wel leuk om zoveel te moeten oefenen? ‘Ja,’ zegt Alicia, ‘want dan kan ik mijn broertje alvast leren spelen en gaat hij volgend jaar misschien ook harp spelen.’

In een ander lokaal repeteren de klarinetspelers. Jayden (9): ‘Misschien wil ik later wel meedoen aan ‘Holland’s got talent’, maar dan moet ik nog wel echt oefenen.’ Op de vraag of hij later professioneel muzikant wil worden, antwoordt hij echter voorzichtig: ‘Zou kunnen, maar er zijn nog heel veel andere dingen om te doen. Wij zijn nog in de groei.’

De lerares vertelt dat Lily-Rose (10) vaak zelf op YouTube liedjes zoekt die ze wil spelen met haar klarinet. Haar lievelingsliedje om te spelen is ‘Speechless’ uit de laatste Aladdinfilm. ‘Oké, ik ga ‘Speechless’ wel spelen’, zegt Lily-Rose nonchalant als de kinderen wordt gevraagd iets voor te spelen. Schijnbaar zonder aarzeling begint ze met spelen. Als ze een foutje maakt, fronst ze, maar herpakt ze zich snel. Het applaus daarna lijkt haar weinig te doen, maar de vlotheid waarmee ze ‘Speechless’ speelde, verraadde haar enthousiasme.

Jonathan (11), Jayden (9) en Lily-Rose (10) op de klarinet

Schildpad

Het is bijna tijd voor de kinderen om met alle instrumenten bij elkaar te oefenen voor het concert, maar de ‘strijkers’ in het achterste lokaal willen nog best even met ‘de krant’ praten. Safa (11) speelt viool en wil later violiste worden. ‘De broer van mijn oma speelde ook viool en daarom wilde ik eigenlijk al mijn hele leven viool spelen’, vertelt ze.

‘Wat moet ik vertellen?’ vraagt Roberto (11) terwijl hij zijn neus dichtknijpt. De andere leerlingen moeten lachen om het gekke stemmetje dat hij opzet. Waarom hij voor de contrabas heeft gekozen? ‘Het is het grootste instrument en ik ben ook de grootste.’

‘Roberto lijkt wel een schildpad als hij de contrabas op zijn rug draagt’, vertelt de lerares. ‘Dat ding is super zwaar. Ik heb hem verteld dat ‘ie eraan moet wennen, want het is zijn toekomst.’

De hut van Baba Yaga

Als alle leerlingen zich met hun instrumenten hebben opgesteld in de zaal kan het oefenen voor het lustrumconcert beginnen. Het orkest speelt muziekstukken van over de hele wereld, zoals ‘Fiesta den cura’ uit Curaçao en het Russische ‘De hut van Baba Yaga’. Bij sommige stukken verslapt de aandacht van de kinderen, maar bij andere beginnen ze te juichen als de dirigent aankondigt dat ze deze gaan oefenen.

En dan is het vakantie. De dirigent drukt de kinderen op het hart om ook dan goed te blijven oefenen. Safa en celliste Amara (9) gaan dit weekend afspreken. Misschien gaan ze oefenen. ‘Maar misschien ook gewoon chillen’, zegt Amara.